Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Meiden shop-aholics, jongens laten het liever aan hun ouders over!

Wij zijn scholieren van het Bonhoeffer college, we hebben voor ons profielwerkstuk een onderzoek gedaan naar het kopen van merkkleding onder jongeren.

De hoofdvraag van ons onderzoek is ‘Welke aspecten zijn van invloed op het koopgedrag van merkkleding onder jongeren?’.
Door middel van een enquête hebben we onze informatie verkregen. Hierbij hebben we onderscheid gemaakt tussen jongens en meiden en de leeftijdscategorieën 13 t/m 15 en 16 t/m 18.
Wist je dat jongens meer om merkkleding geven dan meiden? En dat 22% van de jongens tussen de 13 en 18 jaar het kopen van kleding nog geheel aan hun ouders over laat. De meiden zijn daarentegen sneller zelfstandig op dit gebied, 86% koopt kleding alleen of samen met vriendinnen.

In de enquête hebben we jongeren vragen en stellingen voorgelegd waaruit wij informatie verkregen over het koopgedrag onder jongeren. Daaruit is bijvoorbeeld gebleken dat jongens meer om merkkleding geven dan meiden. Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol, want naarmate de leeftijd stijgt kopen jongeren gemiddeld meer merkkleding. Ruim 40% van de 13 tot 15 jarige jongens en 55% van de 16 tot 18 jarige jongens vind merkkleding belangrijk. Ruim 32% van de 13 tot 15 jarige meiden en 47% van de 16 tot 18 jarige vind merkkleding belangrijk.

Kwaliteit en prijs vormen de doorslaggevende factoren bij het kopen van merkkleding. Kwaliteit en een hogere prijs voor een kledingstuk worden vaak geassocieerd met merken. Uit ons onderzoek is gebleken dat jongeren die kwaliteit belangrijk vinden bereid zijn meer geld aan kleding uit te geven. Gemiddeld geven jongeren van 13 tot 18 jaar 45 euro aan kleding per maand uit. Het wekt geen verbazing dat meisjes van 16 tot 18 jaar de big spenders zijn: zij geven bijna 58 euro per maand uit. Veertien procent van die groep geeft meer dan 100 euro per maand uit.
Bij de koopmotivaties functie en uiterlijk worden minder belangrijk gevonden als de leeftijd stijgt. Het maakt dan niet uit of het merkkleding is of niet.

Door ons onderzoek hebben we vastgesteld dat het percentage jongens dat met ouders winkelt groter is dan het percentage meiden dat met ouders winkelt. Om precies te zijn 76% van de 13 tot 15 jarige en 33% van de 16 tot 18 jarige jongens winkelt nog met zijn ouders. In tegenstelling tot meiden waarbij 52% van de 13 tot 15 jarige en 25% van de 16 tot 18 jarige nog met zijn ouders winkelt.

Het verschil in jongens en meisjes waarbij de ouders de kleding koopt is nihil. In de meeste gevallen kopen de jongeren in de leeftijd 13 tot en met 15 jaar de kleding met de ouders. In de leeftijd 13 tot en met 18 jaar kopen de jongens vaker kleding alleen, en de meiden vaker kleding met vrienden of vriendinnen.

Merkkleding mag dan belangrijk zijn, het is geen reden om je ervoor in de schulden te steken: slechts drie procent van alle jongeren zou geld lenen om kleding te kopen op het moment dat men zelf geen geld heeft.

Schrijver: Merel en Carola, 7 februari 2007


Geplaatst in de categorie: economie

3.0 met 9 stemmen 1.604



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)