Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Cruise control

Mijn geliefde en ik hebben een paar weken van auto geruild. Zij heeft namelijk haar enkel verstuikt. Nu is dat op het eerste oog een zwak argument om een Ford om te ruilen voor een Skoda. Maar mijn Amerikaan heeft een automatische transmissie, haar Tsjech niet. In mijn rijdende blik hoef je dus je linkervoet niet te gebruiken. In tegenstelling tot je rechterhand overigens. Daarmee moet je geregeld naar het instructieboekje reiken voor de uitleg van de controlelampjes. Maar dat is een heel andere kwestie.

Nu is mijn vrouw nogal tevreden over haar oostblokker en dat misgun ik haar uiteraard niet. Zelfs de openbare, vergelijkende en soms vernederende warenonderzoeken heb ik als een moedig man doorstaan. Een greep: die van haar is stiller, mooier en zit lekkerder. Vindt zij. De ruil ging dan ook niet van harte, ze had weinig keus. Het met één voet razendsnel wisselen van koppelpedaal naar gas- of rempedaal is immers alleen weggelegd voor geoefende tapdansers. Ziedaar het ‘enige’ voordeel van de Ford.

Nu kan ik nog een flinke opsomming maken van de overige specialiteiten in mijn auto, maar dat zou kinderachtig zijn. En okay, ik geef direct toe dat ik nog weinig plezier heb van de automatische voorruitontdooier. Met dank aan het broeikaseffect. Evengoed is er één noviteit die mijn bolide mist en die ouwe Skoda juist wel heeft: cruise control. Bof ik even met zo’n ruil! De afgelopen tijd ben ik geregeld op de snelweg gesignaleerd met een stabiele 120 kilometer per uur. Zonder voetenwerk. Gedurende liefst 200 meter. Even een beetje bijremmen en hop, weer 150 meter met een muurvaste 120 op de teller. Wat een topuitvinding! Een weldadige luxe, zeer geschikt voor het Nederlandse verkeer.

Een welgemeend advies voor wie ooit voor de keuze staat om een paar honderd euro neer te tellen voor dit extra knopje aan de stuurkolom: kies voor de dakspoiler. Daar heb je ook niks aan, maar het wekt in elk gevoel geen woede bij andere weggebruikers. Want die hebben zelden begrip voor inhaalmanoeuvres van vijf minuten op continue snelheid. Of, nog erger, de ene cruise controller die de andere cruise controller inhaalt.
Oh ja, en u had waarschijnlijk al gemerkt dat er de laatste jaren steeds meer bumperklevers op de weg zijn. Grote kans dat u op de huid wordt gezeten door een auto met actieve cruise control. Het is namelijk best vervelend om bij te moeten remmen, want dan moet je daarna dat knopje opnieuw indrukken. En daar heeft de luie mens die optie niet voor aangeschaft.

Vandaag kreeg ik mijn eigen bak weer, de cruise control moet ik weer missen. En dat is achteraf gezien tóch jammer, want ik zie nu plotseling een aardige gebruiksmogelijkheid. Ik weet alleen niet zeker of het mag van de wet.
Als je de knop aan het stuur indrukt hoef je het gaspedaal niet meer in te trappen, dat is een eigenschap van dit snufje. Maar met je hand aan het stuur geeft je dat gelegenheid om naar de passagiersstoel te kruipen. Dat lijkt me wel praktisch voor in mijn eigen auto. Want vanaf die positie kan ik veel gemakkelijker bij het instructieboekje.

Schrijver: Arno, 12 oktober 2007


Geplaatst in de categorie: verkeer

4.3 met 3 stemmen 1.094



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)