Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Mieke.

Flarden van opgewonden lust trokken vanuit mijn kruin naar mijn tenen.
De ruimte die tevoren nog heel gewoon had geleken was nu betoverd in een inspirerend decor van een zwoele waterval die de midzomernacht had uitgekozen om in al zijn pracht te glinsteren en zijn koele watergordijn te laten weerspiegelen.

Wat hier gebeurde, was de oprechte geboorte van prille verliefdheid in al
zijn vurigheid en ongeremde passie.
Het meisje dat zojuist was binnen gekomen was de vrouw uit mijn dromen
en de gewenste moeder van mijn nog ongeboren kinderen.

Wat kan een ogenblik van hartstochtelijke emotie je leven geheel veranderen en je terug werpen naar het jonge kind dat zijn lievelingsbeer na lang zoeken weer heeft terug gevonden.
Waar bleef je toch die lange tijd van wachten en van verkeerde keuzes maken?

Het kwam er nu op aan geen domme dingen te doen.
Niet teveel macho, niet te bescheiden en ook niet te welwillend.
In een flits vlogen alle mogelijke houding-alternatieven aan mij voorbij.
Ik keek je aan en de twinkeling in je ogen gaf me voorlopig een gerust en
vertrouwd gevoel.

De feestruimte in de kelder van ons studentenhuis was piepklein met een
te laag plafond om volledig jezelf te kunnen zijn en niet neerbuigend over
te komen.
Kort daarna verloor ik haar uit het zicht door binnen gekomen vrienden.
Bij haar vertrek als vriendin van een huisgenoot wenste ik haar een pover
tot ziens, maar vanaf dat moment was alles in mijn hoofd voorgoed veranderd.

Ik volgde haar foto's in kranten en tijdschriften als miss Fin-air en als
ronde miss bij wielerwedstrijden en informeerde op slinkse wijze bij mijn
huisgenoot hoe zijn relatie met haar was.
Er gingen enkele jaren voorbij totdat ik haar opnieuw ontmoette.

Het was een donderdagse koopavond in Tilburg.
Ik woonde daar sinds een maand of tien, werkte als arts-assistent in het ziekenhuis en had net een stofzuiger gekocht voor het schoonmaken van mijn vrijgezellenappartement op de bovenste verdieping van een serviceflat.
Ik liep de Korenbeurs binnen en wie zat daar aan de bar met mijn oud-huisgenoot?
Ja, Mieke, nog mooier dan enkele jaren tevoren en sinds kort woonachtig in
Aalsmeer en als stewardess werkzaam bij de NLM.
Toen onze ex "vriend" even naar het toilet moest, maakten we een snelle afspraak voor een nieuwe ontmoeting en kreeg ik haar telefoonnummer.

Fluitend liep ik met mijn nieuwe stofzuiger naar mijn geparkeerde auto en op weg naar huis bedacht ik hoe dat mooie meisje het beste voor een afspraak kon benaderen.
Het werd een nieuwe James Bond-film, eind november 1977.
Haar opgehaald bij haar ouders in Berkel-Enschot, kennis gemaakt met haar geestige vader en belangstellende moeder, daarna naar de bioscoop, vervolgens wat gedronken in een verrassend goochelcafé en tenslotte haar weer naar huis teruggebracht met een heerlijke hartstochtelijke afscheidskus.

Mijn liefde werd sterker en sterker, dieper en meer volwassen.
Mieke was mijn grote vlam, mijn ware liefde, mijn alles omvattende gevoel van geluk.

Met de kersdagen bracht ik haar mee naar mijn ouderlijk huis, in januari gingen we samen naar het romantische Parijs en kocht ik voor het eerst een ring voor een vrouw.
In februari gingen we samen skiën, in juni samen naar Indonesië en in oktober vierden we onze verloving in de Korenbeurs in Tilburg en gingen samenwonen.

Het liefdesgeluk was volmaakt en mijn gevoel van ware liefde werd vertaald in een huwelijk op 31 augustus 1979.
Een kerkelijke inzegening in het Trappistenklooster en een groots feest in kasteel Maurick.
Verwend met vele huwelijkscadeaus gingen we in september een cruise maken
op de Nordic Prince in de Caribische zee. Een droomhuwelijksreis, mogelijk gemaakt door een collega van Mieke die contacten had bij de cruiserederij.

Eind 1982 verhuisden we naar Emmen en december 1983 kregen we ons eerste kindje.
Deze bijzondere gebeurtenis werd al eerder beschreven in "het liefste in het leven".

Ons gezin telt nu vijf kinderen, waarvan er twee op kamers wonen en vrij regelmatig in het weekeinde naar huis komen.
Mieke is de inspirator geweest die mij heeft leren nadenken omtrent niet materiële zaken.
Die mij haar intuïtieve kracht heeft geleend om spirituele zaken in filosofisch verband te doorgronden en die mij steeds weer opnieuw duidelijk maakt wat ware liefde eigenlijk is.

Mijn liefde voor haar schiet regelmatig schromelijk tekort, als zij een ongepaste leegte voelt op die plaats waar uitingen van liefde terecht hadden moeten komen.
Ik voel me dan als de ingehouden adem van de wind, de stomme Don Juan, de ongelukkige partner die zijn liefdestijd verdoet met niet amoureuze zaken.

Het leven is te kort om de gevoelens van liefde maximaal uit te buiten en uit te spreken.
Maar het leven is gelukkig lang genoeg om mijn ware gevoelens van liefde op te schrijven.
De hand die mijn pen vasthoudt, is dezelfde hand van het ouder geworden lichaam van de student die jou voor het eerste waarnam en meteen wist dat jij mijn Mieke bent.

2006.

Schrijver: J.J.v.Verre, 14 april 2008


Geplaatst in de categorie: liefde

3.7 met 11 stemmen 1.500



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Johan
Datum:
15 april 2008
Dit is een echt en vrij persoonlijk verhaal denk ik.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)