Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Barend

'Hij is toch anders dan ik dacht, mam,' riep ze vanuit haar kamertje toen ze terug was gekomen van het stationnetje. 'Wat bedoel je, lieverd?' riep ik terug, alsof ik niet wist waar ze op doelde. 'Nou Barend,' zei ze. 'Ik moest van alles aandragen. Zullen we dit gaan doen? Dat is goed! Of zullen we wat anders gaan doen. Vind ik ook goed! Hij vond gewoon alles goed!'

Na Hans en Kevin was het nu Barend, om wie ze haar tranen vergoot. De onderbouw van net kleuter-af tot bijna-middelbaar scholier, zat erop. Onder een stortvloed van tranen hadden ze afscheid van elkaar genomen, en dit kladje lag de andere dag achteloos op haar bureau:
'Lieve Barend,' las ik. 'Dit briefje is een opwelling. Ik weet zelf niet of ik het serieus moet nemen, maar ik voelde me zo rot dat ik je voorlopig niet zou zien. Kijk maar wat je ermee doet, maar ik raad je aan je er niet teveel van aan te trekken.' Zo vlakte ze haar liefde af.

En verder: 'Kom je in de vakantie nog langs? ik denk dat je nu wel weet dat ik je erg graag mag.' Nou, dat wist ik ook. Al een paar keer had ik haar ontroostbaar op haar kamertje aangetroffen. 'Ze vinden me allemaal aardig,' had ze hartgrondig geroepen, 'maar niemand wil verkering met mij!' Driftig had ze haar neus afgeveegd aan het laken. 'Ik ben verliefd op Barend! Barend is verliefd op Hester! En Hester is mijn beste vriendin! Het kan toch niet rotter!'

Mijn hart deed pijn, maar ik wist ook niet wat ik ermee aan moest. Het zou nog wel vaker gebeuren. We hadden jonge cavia's en om hem te verleiden in de vakantie langs te komen, schreef ze: 'Heb je al aan je ouders gevraagd of je een cavia mag? En als het mag, dan kom je er maar een uitzoeken.'

'Mag Barend in de vakantie komen logeren?' vroeg ze. 'Natuurlijk mag dat,' zei ik gretig. 'En nog wel langer ook.' Dit was mijn kans. Als hij een paar dagen om haar heen zou fladderen, dan zou haar liefde vast en zeker bekoelen. Barend was een mooi en allerliefst knulletje, maar er zat zo weinig pit in. Barend was een beetje een watje. 'Bel hem maar,' zei ik, 'dan kan hij in jouw kamer en dan slaap jij bij mij.'

Ze haalde hem op van het stationnetje. Het beloofde stralend weer te worden, dus we maakten plannen om naar het strand te gaan. En 's avonds, na de pannenkoeken en na nóg een spelletje Canasta, dat Barend ons leerde, en waar we de rest van de zomervakantie zwaar verslaafd aan raakten, zei hij zachtjes welterusten en verdween geluidloos in haar kamertje.

'Blijf je gezellig nog een nachtje?' vroeg ik de andere dag toen ze terugkwamen van de manege. 'Graag,' zei hij, en ik verdronk bijna in zijn helblauwe kijkers. Mijn dochter keek me aan alsof ze daar niet echt op zat te wachten, maar die blik negeerde ik. Voor het geval haar liefde weer zou oplaaien moest ik deze zaak nu even grondig doorpakken. En zo geschiedde.

Barend was weer naar huis en mijn kind was genezen. Ze was opgewekt thuisgekomen, was gelijk haar kamertje ingeschoten en terwijl ze bezig was zijn slaapdomein weer tot het hare te maken, riep ze: 'Barend is wel lief hoor, mam, maar hij is toch ook een beetje een watje!'

'Een watje?' riep ik verbaasd terug. 'Wat mag dát in hemelsnaam zijn?'

Schrijver: Areth, 17 juli 2008


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.2 met 13 stemmen 580



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Thera Heemskerk
Datum:
8 september 2008
Sinds kort weet ik hoe het werkt, vandaar mijn late reactie. Een lief en ontwapenend antwoord van je dochter. 'Watjes' zijn vaak zachtaardige vaders, en daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Ze mag dus blij met je zijn.
Naam:
Outsider
Datum:
19 juli 2008
Mijn dochter zei een keer tegen mij: "Ik val niet op watjes." (Eigenlijk gebruikte ze het woord softy, maar dat is bijna hetzelfde.)
Ik zei toen tegen haar: "Ik ben toch ook een softy?"
Waarop ze antwoordde: "Ja, maar jij bent mijn vader, dan geeft het niet."

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)