Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ziek

Elke keer je ziek bent, bedenk je je wel eens hoe het zou zijn moest je je nooit meer beter voelen? Dat je eigenlijk op sterven ligt. En dat je dat gevoel van gezondheid zo mist. Je beseft het nooit op het moment zelf dat je gezond bent, maar het slaat in als een bom als je met je hoofd boven de pot hangt. Je zou alles geven om weer naar gisteren te kunnen reizen. Wanneer je nog gezellig met hem in de zetel lag en een pak friet verorberd had. Je denkt dat een nachtje wel zal helpen, maar je ligt uiteindelijk al een hele dag in bed en maakt in je hoofd je testament al op. Je ligt onzichtbaar geketend aan je bed en plots gaat iedereen in je omgeving winkelen, naar de cinema en iets drinken. Je voelt je zo machteloos. Langs de telefoon probeer je nog wat contact te hebben met de buitenwereld maar ze leggen al gauw de telefoon weer neer omdat ze nog wat nutteloze dingen moeten doen en zelf niet beseffen dat ze gezond zijn. Jij zou na deze keer elke dag fruit eten en beginnen sporten. Maar je weet dat die voornemens je ook weer in dezelfde positie al eens hadden gebracht. Je vergeet het toch meteen.

Ziek zijn kan haast niet meer in deze maatschappij. Vooral als student in ‘den blok’… Maar deze keer zal de ziekte je niet vellen en je zet je met ongelooflijke maagpijn en hoofdpijn aan het werk. Het put je uit, maar je wil slagen voor je examens. En je wil ook binnen een paar dagen naar vrienden gaan voor oudejaar. Je probeert ook eigen diagnoses te stellen van je toestand en je kan het je ook niet laten een beetje te zelfdoctoreren: cola zonder bruis, boterham met speculaas… Het zou moeten helpen afgaande op google. Je wijt het bijna op een depressie. Het psyche moet er toch ook iets mee te maken hebben?

Waarom is het verdomme allemaal zo zwaar?

Schrijver: leen veldeman, 30 december 2008


Geplaatst in de categorie: ziekte

1.2 met 4 stemmen 833



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)