Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De Orgelsymfonie van Camille Saint-Saëns

Een werk uit de Franse romantiek waarvan ik steeds weer diep onder de indruk raak is de Derde Symfonie van Camille Saint-Saëns (1835-1921).
Die bewondering laat zich het best omschrijven met termen als geinspireerd, vakmanschap en gedrevenheid.
Saint-Saëns' Derde Symfonie is voor mij een intrigerend voorbeeld van artistieke grandeur en historische bewustheid.

Als componist was Camille Saint-Saëns zeker geen nieuwlichter. Hij is te zeer met het verleden verbonden om in de Franse muziekgeschiedenis als een componerende profeet gelijk Berlioz vóór hem of als een Debussy ná hem te funktioneren.

Toch is Saint-Saëns niet zo muzikaal behoudend als sommigen ons wel doen geloven. Hij is zeker een man van zijn tijd, geheel op de hoogte van de componeerwijze van zijn tijdgenoten. Daardoor vernieuwt hij steeds zijn componeertrant. De invloed van Liszt is in zijn latere werken heel relevant. Vooral diens "Thematische Verwandlung" is door Saint-Saëns met succes toegepast.

De lange rij orkestwerken die Saint-Saëns in zijn lange leven componeert bewijst dat hij in dat genre bepaald niet onervaren was. Zijn autoriteit wordt op dat punt op niet mis te verstane wijze bewezen door de 4 Smfonische Gedichten waarvan "Danse macabre" de meest bekende is. Ook in de voorbereiding voor de fel begeerde "Prix de Rome" levert een aantal knap geschreven symfonische werken op.

Camille Saint-Saëns heeft overigens vele genre's gecomponeerd. 12 opera's, toneel- en balletmuiek, een tiental voortreffelijk geschreven soloconcerten. Bovendien veel uitmuntende kamermuziek.

In al deze muziek komt ons een universeel begaafd componist tegemoet, die bovendien nog met veel succes de dichtkunst, archeologie, filosofie en astronomie beoefent.
Als pianist was Saint-Saëns een wonderkind. Op 11-jarige leeftijd geeft hij zijn eerste pianorecital in de beroemde "Salle de Pleyel", een optreden waarover jaren later nog met groot respekt gesproken wordt.

Als componst staat Saint-Saëns onder Duitse invloed. Vooral Bach, Beethoven (hij wordt wel de Franse Beethoven genoemd!)en Mendelssohn zijn grote muzikale voorbeelden voor hem, hoewel hij waarschuwt voor "das Deutschtum" in de Franse muziek.

Alle muziek die Saint-Saëns componeert is van een aristocratische sfeer, virtuoos en helder. Geest en charme beheersen zijn muzikasle invallen, knap en vooral bekoorlijk bewerkt.

Saint-Saëns componeert vanuit een innerlijke gedrevenheid, zoals een boom appels voortbrengt. Hij verwikkelt zich niet in kwellingen van de geest of symbolisch-filosofische programma's. De puurheid in Saint-Saëns' muziek is steeds weer van een heel specifieke betovering, innemend en verfijnd.

(wordt vervolgd)

Schrijver: Wim Brandse, 23 januari 2009


Geplaatst in de categorie: muziek

4.2 met 4 stemmen 250



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)