Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

AUTHENTIEK

Soms, met nadruk soms, zie je wel eens iets vermakelijks op tv. Nu een praatshow.
Over voetbal deze keer. Waarom niet, er is al zo weinig over voetbal op tv.
Een fragment van een wedstrijd waarin een trainer staat te schuimbekken aan de zijlijn. Wij horen hem scheldwoorden richting scheidsrechter reciteren die hij ter plekke verzint. Ook de gebruikelijke scheldwoorden uiteraard: teringlul, paardendrol en andere ernstige ziekteverschijnselen dwarrelen het veld in.

Een gast in het programma noemt de trainer glimlachend "authentiek".
Authentiek! Voor alle zekerheid even opgezocht in de Dikke van Dale: betrouwbaar, geloofwaardig; echt!
Volgens de gast is die trainer toe aan een topclub(?).
Mis ik iets? Als je een scheidsrechter staat uit te schelden voor alles wat lelijk is, ben je dan toe aan een topclub? Ben je dan geloofwaardig, betrouwbaar en echt? Authentiek?

Geen wonder dat de wereld onder een ingrijpende crisis ineenstort bij zulke abjecte wartaal.
Ik snap trouwens niet waarom mensen bij hun goede verstand naar zoiets gaan kijken en luisteren in een stadion. Maar aan de andere kant; het zou mij niets verbazen wanneer een stadion zelfs bomvol zou zitten als de bal wordt afgenomen en er alleen gekeken kan worden naar 22 spelers die op het veld staan.

De gast van de praatshow heeft het ook nog over: "de scheidsrechter deed het wel aardig dus wil ik hem van uit hier een riem onder het hart steken".
Daar wil ik een paar opmerkingen over maken: Op zichzelf heeft de gast wel gelijk.
Ik bedoel; de juiste uitdrukking is "een hart onder de riem steken". Toch, probeer dat maar eens. Je krijgt dan heel benauwde situaties. Dan komt dat hart toch al gauw richting je kruis te zitten en dat lijkt mij moeilijk lopen. Vooral voor een scheidsrechter echt pijnlijk en hinderlijk.
Een riem onder het hart is dus logischer, vooral ook omdat dat technisch gesproken beter uitvoerbaar is. In die zin begrijp ik de verspreking van de praatshowgast wel.

Waarmee ik maar wil zeggen: hij is gast in een praatshow over voetbal en dan maakt het niet uit wat je uitkraamt.
Dan ben je per definitie authentiek.


Zie ook: http://www.pacopainter.nl

Schrijver: paco, 11 maart 2009


Geplaatst in de categorie: sport

3.2 met 4 stemmen 566



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)