Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Modern times

'bij mijn vader'

Het staat er. Op het scherm van mijn pc. Onderaan de msn-pagina bij de up-dates.
De kindertijd van mijn oudste kleindochter is voorbij.

Gisteren stuurde ze mij een mail waarin ze eerst informeerde of alles goed gaat.
Daarna volgden de mooie cijfers na de proefwerkweek.
En vandaag assisteert ze bij een discussie waaraan jonge mensen uit de hele wereld deelnemen.
Onder het motto: LEMUN, fresh ideas, new solutions.

Ik zoek op internet informatie zodat ik met haar over dit onderwerp beter van gedachten kan wisselen.

Meer dan 450 scholieren uit de hele wereld proberen oplossingen te bedenken voor wereldproblemen. In debat-vorm.

Dat is goed.

Als je scholier bent op het middelbaar onderwijs kunnen er tijdens discussies behoorlijk wat vonken afvliegen.
Vaak bevind je je in de meest creatieve periode van je leven.

Er komen weer herinneringen boven aan praat-nachten met mijn kinderen en hun vrienden. Ze hadden toen de leeftijd die mijn kleindochter nu heeft.
De discussies toen waren inspirerend, vermoeiend, communicatief, intensief en onvergetelijk prachtig.

Het thema van LEMUN 2009 is: de rechten van het kind.

Het kind dat wij waren. Het kind dat wij zijn. Het kind dat komt.
Om er te kunnen zijn, met recht.

Er schiet me het beeld van een kastanje in de bolster te binnen.
Op de grond ligt hij te glimmen, de stekelige bolster opengespleten.
Onweerstaanbaar.
Elke herfst dezelfde sensatie om zo'n kastanje op te rapen.
De meeste kastanjes rollen weg van de boom.
Ze worden opgeraapt, verzameld, opgegeten.

Ooit groeide er uit een weggerolde kastanje voor ons sous-terrainraam op de door het rooster ingewaaide blaadjes, papieren, patatbakjes en ander straatvuil een kastanjeboompje.
Toen het een halve meter hoog was heb ik het aan de plantsoenendienst gegeven.
Het werd in het plantsoen gezet.
Met zorg. En met recht.

De rechten van het kind moeten vergezeld worden door zorg.
Daar moet ik het eens met mijn kleindochter over hebben.

Schrijver: annemieke wetting, 21 november 2009


Geplaatst in de categorie: internet

2.5 met 2 stemmen 415



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)