Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Asociale bonussen

De SIRE heeft recentelijk haar honderdste campagne de ether in geblazen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat deze organisatie überhaupt bestaat, want als wij ons met zijn allen aan de geldende normen en waarden zouden houden, dan had de organisatie nooit het levenslicht gezien. Maar goed, het thema heeft dit keer te maken met het feit dat wij, zonder het zelf eigenlijk altijd in de gaten te hebben, een stuk asocialer aan het worden zijn. Denk aan: geen richting aangeven, voorpikken bij de kassa, met je mobieltje interessant zitten doen in de trein, geen goedendag zeggen tegen je buurman en ga zo nog maar even door. Dat we het niet altijd zo nauw nemen met de ongeschreven regels dat wisten we natuurlijk al lang. Asociaal lijkt soms wel de nieuwe standaard te zijn: zonder voorpikken in de rij komen we nooit aan de beurt. Zonder het gas even flink in te drukken, halen we tijd die we in de file kwijtgeraakt zijn nooit in. Nee, asociaal heet tegenwoordig assertief en dan wordt dit geen vervelende eigenschap genoemd, maar juist een gave.
Voor wie deze campagne wel serieus bedoeld is, zijn de directies die (mede) verantwoordelijk zijn voor de huidige crisis. Je weet wel, de bankdirecteuren en de marketingspecialisten die dachten dat het geluk niet op kon gaan en van alles bedachten om hun ziekelijke verlangen naar nog meer geld uit te voeren. Wat dacht je ervan om het reclamespotje te laten zien aan de directie van de AIG, het grootste verzekeringsconcern van de Verenigde Staten. Als je het hebt over asociaal gedrag dan spannen zij wel de kroon. Iemand bedenkt een nieuw product om zo veel mogelijk geld te verdienen (ten koste van ons consumenten dus), dit zeer veel promoten en verkopen en natuurlijk alleen denken aan expansie en niet of de zaken verantwoordelijk zijn belegd. Vervolgens knalt de markt wereldwijd in elkaar, AIG ontslaat duizenden mensen, vraagt miljarden aan staatssteun en de mensen die deze ongein hebben aangezwengeld eisen dan ook nog miljoenen aan bonussen op. Pijnlijker kan asociaal gedrag niet aan het licht komen. Laten we hopen dat de SIRE voor één keer wat verder kijkt dan Nederland en deze campagne direct op het vliegtuig zet naar de VS, daar is behoefte aan. Dat is wel duidelijk!

Schrijver: Harry van der Meulen, 11 februari 2010


Geplaatst in de categorie: economie

2.0 met 3 stemmen 257



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)