Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

IJsland in de as

Vulkanen. Je hoort er eigenlijk niet veel over. Bergen die duizenden jaren in rust aan de horizon te zien zijn. We kennen de verhalen wel van vroeger: de Vesuvius en zo. In onze moderne tijd verwacht je geen rookpluimen en lavastromen. We kennen het alleen van Hollywood. Dantes Peak onlangs nog gezien? Toch hebben we allemaal het nieuws gezien met de beelden van IJsland. Hier ging toch echt een rookpluim 11 kilometer de atmosfeer in. De gevolgen hiervan waren alleen wel wat rampzaliger dan zeg 100 jaar geleden. Als thans er geen vliegtuigen waren dan hadden we hier in Nederland er praktisch niets van gemerkt. De zon blijft gewoon schijnen en stof op de auto’s heb ik ook niet gezien. Maar ja, die vliegtuigen hè? Als er as in de motoren zou komen, kunnen de motoren uitvallen met alle gevolgen van dien. Beschadigd zijn ze dan in ieder geval wel. In totaal zijn er rond de 70.000 vluchten geannuleerd en heeft dit geintje 1.300.0000.000 euro gekost! IJsland zelf is trouwens wel deels bedekt met een laag stof. Niet echt gunstig voor de mens en de natuur daar. De enige (!) rondweg van het eiland is deels beschadigd, dus lekker even een dagje toeren zit er ook al niet in. Daarnaast was het eiland al zo goed als failliet door de kredietcrisis die vooral op dit eiland hoogtij vierde. Nederland en Groot-Brittannië hebben nog miljoenen euro’s tegoed van de eilandbewoners en de IJslandse vliegmaatschappij Iceland Air kan voorlopig nog wel haar vliegtuigen aan de grond houden. Kortom IJsland is niet meer te redden. Geen rode cent meer in de beurzen, alles onder een dikke laag stof, koud en verplicht huisarrest. Het leven van een Poolcirkel bewoner gaat niet over rozen. En dan komt de vraag boven drijven wat we hier aan kunnen doen? IJsland onder water zetten? IJsland heeft 300000 inwoners. Zet ze maar af in Canada, daar is ruimte zat. Nog andere ideeën? Het is te hopen dat er geen andere vulkanen op IJsland tot ontploffing komen, want dan zijn de gevolgen voor Europa helemaal niet meer te overzien. Het kost ons in ieder geval weer veel geld, dat is zeker. De IATA, de brancheorganisatie van vliegtuigmaatschappijen heeft om staatssteun gevraagd voor de verschillende luchtvaarthavens en –organisaties. Drie keer raden wie dat geld uiteindelijk moet ophoesten.
Een asheffing? As-tax?

Schrijver: Harry van der Meulen, 21 april 2010


Geplaatst in de categorie: economie

3.4 met 5 stemmen 766



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)