nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (18)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1018)
individu (5)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (7)
reizen (14)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (22)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 823):

Schrijven bij Noorderlicht

De dagen zijn voorbij. De dagen zijn verdwenen. Urbanisatie is een feit. De dagen van weleer zijn dagen verstikt in de tijd. Verstedelijking is een onomkeerbaar feit. Zelf heb ik geen voorkeur voor wat betreft wonen. Zowel de stad als het platteland heeft zo zijn/haar eigen charme. Voor frisse lucht bijvoorbeeld geef ik de voorkeur aan ruraal, terwijl voor méér voorzieningen een metropool of kleinere stad veel beter uit de verf komt. De provincie is vaak so(m)ber, terwijl anderzijds de stad veel meer swingt. Levendig is. Expressief in zijn doen en laten.

In Tsjechië ligt een man op zijn stretcher met sokken aan in de zon (Life in Blue, nr. 24), terwijl in de Roemeense Karpaten, dik bebost en dun bevolkt, fotograaf Philippe Lopparelli een negentiende-eeuwse verschijning, 'a horse pulling a carriage', (Ditrau, Romania, 2006) een wagen met daarop twee mensen, voort getrokken door een paard, in de eenentwintigste eeuw heeft gevangen.

Veel foto's zijn momentopnamen van een landschap dat in noodtempo aan het veranderen is. De Israëlische fotograaf Nadav Kander die in Zuid-Afrika opgroeide en in Engeland woonachtig is, trok langs en over de 6500 kilometer lange rivier Jangtsekiang waarlangs miljoenen boeren en dorpsbewoners plaats hebben moeten maken voor stad en industrie; momentopnamen van een landschap dat in ijltempo aan het veranderen is.

Katharina Hesse legde de ontbossing in Papoea vast. Iets van beschaving op deze foto, zijn de mogelijk zichtbare wegen, die als lijnen in een verder desolaat landschap te ontwaren zijn. Een kalere leefomgeving door destructieve ontbossing.

Afrika is een continent met vele gezichten: honger, slachtpartijen en verkrachtingen door rebellen, vreselijke ziektes en ander onrecht. Allemaal gemeenplaatsen en helaas allemaal waar, maar gelukkig, zoals eerder gemeld, is haar ellende slechts één gezicht. Fotografe Jackie Nickerson vecht tegen het cliché. Zij portretteert en probeert met deze afbeeldingen een waardig beeld van Afrikanen te geven die onder zware omstandigheden leven.

Op de grens van Groningen en Friesland ligt het gebied Westerkwartier. Fotografe Eva Gjaltema komt uit deze regio en stamt uit een boerenfamilie die al generaties lang van de grond en het vee leeft. Zij probeert die tot uitsterven gedoemde manier van leven in haar foto's te vangen.

In de huidige tijd is het een bijzonder kleine stap van Noord-Nederland naar het Midden-Oosten. Koerdische zonen die vanuit Syrië naar Libanon, Beiroet, trekken om hier hun geluk te beproeven, of beter gezegd misschien: te scoren. Zij werken hard voor hun gemeenschap thuis. Hier worden zij als fiere koningen onthaald. George Awde, een Amerikaanse fotograaf, legde hun kwellingen in zijn reportage 'Quiet Crossings' vast.

Nergens zijn mens en aarde zo één als in de dood.

In India pleegden meer dan 200.000 boeren in de afgelopen tien jaar zelfmoord. Door snelle industrialisatie, een open markt en urbanisatie is de boer niet mee kunnen komen. Schulden. Dode huid en dorre grond. De Egyptisch-Britse Laura El-Tantawy laat deze begrippen in donker gestemde beelden samenvallen. Een klemmend beeld van mondiale, economische, culturele en ecologische, milieutechnische kaalslag.

HET VERVAL VAN HET LAND IS DE VERWORDING VAN DE MENS!

Wat : Noorderlicht Internationale Fotomanifestatie
Waar: Leeuwarden
Van : 5 september t/m 31 oktober 2010

Schrijver: Annejan Kuperus, 02-10-2010

ajkuperusathotmail.com


Geplaatst in de categorie: fotografie

Deze inzending is 691 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl