Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

J.W.F. Werumeus Buning: Liefste, ik ben...

Liefste, ik ben...

Liefste ik ben de droefenis gaan beminnen,
Omdat geen andere méér uw ogen had.
Het was een duister, roekeloos beminnen;
Ik heb niet meer van haar dan u gehad.

Want droefenis was als gij waart in mijn leven
Om uwe ogen heb ik haar bemind.
Was zij van u niet liefde's enigst kind?
Zij was als gij, zij is niet lang gebleven.

En droefenis ging henen om het smeken
Dat zij van u zou laten wat nog was:
De zachtheid, die in mij gebleven was
Als een oud nest, waarom de takken breken.

En droefenis, mijn lief, heeft mij verlaten
Want ik was nimmer gans met haar alleen.
Ik bleef van u, ik ben alleen gelaten;
Zij was als gij, en anders was er geen.

En droefenis, mijn lief, heeft al het oude
Gebroken uit de takken van het hart.
Waar zijn haar ogen, uwe bleke, gouden,
En waartoe zwelt genezen in het hart?

Johannes Willem Frederik Werumeus Buning is geboren in 1891 te Amsterdam. Hij was de zoon van Jan Jacobus W. Buning en Rika Catharina Avelingh.
Zijn ouders waren notabelen, zeer vermogend.
In 1895 verhuisden zij naar Katwijk aan Zee en in 1906 terug naar Velp. Daar woonden zij eerst in 'Huize Westbroek' aan de Arnhemse weg en later in 'De Keyenberg', Beekhuizerlaan 8.

Johannes deed in 1911 zijn eindexamen voor de HBS. Daarna deed hij een notarisopleiding in Amsterdam, wat totaal mislukte. Hij belandde in de journalistiek en hij werkte als kunstredacteur bij De Telegraaf. Ook werkte hij een tijd bij de decorafdeling van de Amsterdamse Schouwburg.

In 1921 verscheen zijn debuutbundel 'In memoriam', over zijn gestorven geliefde, maar een genezing tot het leven en een liefde voor het aardse. In 1922 trouwde hij met een vrouw, wier naam ik niet kon achterhalen.

In de jaren twintig waren der op zondagmiddag vaak dichtersbijeenkomsten in de bovenwoning van Johannes, o.a. Jan Campert en A. den Doolaard kwamen daar op bezoek.

In 1926 ontving hij de D.A. Thiemeprijs.

In 1932 verliet hij zijn vrouw en zoon voor Miep van 't Hoff.
In datzelfde jaar verscheen zijn grootste succesbundel 'Maria Lécina', een verhaal over een Spaanse hoer.

In 1943 kreeg hij de Tollens-prijs.

Hij had tijdens de oorlogsjaren gewerkt voor foute uitgeverijen en hij was een haantje-de-voorste om zich aan te melden bij de Kultuurkamer, maar alle kritiek op hem was ongegrond, want hij was volstrekt niet pro-Duits.

Na de oorlog werd hij redacteur bij Elseviers Weekblad. Hij maakte dat de ballade weer in de mode kwam.
Degene die hem had aangezet tot de dichtkunst was niemand minder dan Adriaan Roland Holst.

Zijn gedichten/balladen zijn romantisch en vol heimwee naar de jeugd en de dromerij. Hij was ook prozaïst en vertaler (Cervantes, Villon, Melville, Hemingway ect.). Verder schreef hij amusant en geestrijk over voedsel en drank (met name de dichtersdrank bij uitstek de wijn).

'Langs 's Heren wegen' was de laatste bundel, die tijdens zijn leven uitkwam, een flink oeuvre in totaal.
Hij stierf in 1958 in het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam door pleuritis.

Bovenstaand gedicht bood mij ooit troost toen mijn eerste grote liefde voor een jongevrouw in gruzelementen viel.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 december 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.1 met 8 stemmen 382



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Fleur Schopman
Datum:
31 mei 2017
Jobs en zijn vrouw zijn nooit gescheiden, hun huwelijk hield geen stand maar dat kan niet toegeschreven worden aan Miep Kools.
Weliswaar hadden zij een relatie, maar zeker niet exclusief: nee ... een van haar grote voordelen voor Buning was haar echtgenoot Jan van 't Hoff, puissant (invloed-)rijk en genereus havenbaron, mede-eigenaar van de Rotterdamse rederij Van Uden (bedrijf bestaat nog steeds). Als mecenas bood hij Buning de ongekende mogelijkheid in alle windrichtingen mee te liften op de "blauwpijpers", hun schepen, toen uniek ter verbreding van zijn horizon. Spanje was toen heel populair oa via Hemingway, waarmee hij zichzelf zeer verwant voelde.
Miep overleed in 1944, een jaar na haar echtgenoot in Amsterdam, geëvacueerd uit de regio Scheveningen/Den Haag om in de buurt van haar dochter Ineke (onder invloed van het Spaanse werd dat Inez) te zijn, bij haar kleinkind genaamd Mària Inez Ignatia. Haar in memoriam is aan deze laatstgenoemde opgedragen.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
18 maart 2012
Elly, dankjewel voor deze fantastische aanvulling en fijn dat ik je bereikt heb.
Ja, die Adriaan heeft nogal een reputatie als vrouwenversierder, heel mooi om te weten dat Nederland in feite een ons-kent-ons-dorp is.
Nogmaals dank voor je correcte reactie!
Naam:
Elly Ensink
Datum:
17 maart 2012
Ter aanvulling:
J.W.F. Werumeus Buning trouwde in 1922 met Pop Ensink, een fabrikantendochter uit Hilversum en een tante van mijn vader.
Voor haar huwelijk met Werumeus had ze een relatie met Adriaan Roland Holst.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)