Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Liesbeth van Dalsum: Meeuwen

'O vogel, geef mij de kracht van je vleugels' W.T. Schippers

Meeuwen

Vanochtend vloog ik met meeuwen mee
over de zee zacht op de wind gespreid
de vleugels en ogen op golven gericht

vanochtend vloog ik met meeuwen mee
ons doel was ver van land verwijderd
gebrul van branding onder luchtgebuitel

vanochtend vloog ik met meeuwen mee
we gingen in zon op wolken af
vandaag vliegt voorgoed de meeuw in mij.



Liesbeth van Dalsum is geboren in 1975 te Haren.
Ze is een knappe verschijning, zeker met haar blonde krullenkapsel, waarbij ze qua schoonheid Marilyn Monroe verreweg overstijgt.
Ze schrijft zogenoemde mathematische poëzie, die zeer populair is in de hogere, wiskundige kringen. Waarschijnlijk heeft ze wiskunde gestudeerd, maar daar kwam ik niet achter. In ieder geval heeft ze wel journalistiek gestudeerd, want ze is momenteel één van de beste journalisten van ons roerige landje. Kun je nagaan, zij was de laatste westerse journaliste, die Osama Bin Laden in Afghanistan geïnterviewd heeft. Geen bang uitgevallen persoonlijkheid, daar ze wereldwijd vele belangwekkende interviews gehouden heeft. Bovendien een meesterlijk interviewster, die haar weerga niet kent.

Ze woont in het Mekka van het noorden, de bruisende stad Groningen. Heb ik eindelijk eens een Groningse dichteres aan de haak. Ik heb immers dezelfde wortels als Liesbeth. Dat geeft een vertrouwd gevoel, ook al ken ik haar niet in het echt en schijnt ze behoorlijk opvliegend te zijn, volgens de dichter Bart F.M. Droog.
Ze heeft wel een riant onderkomen in Wassenaar, waar Droog nat in haar badkuip ligt, getuige een foto.
Ze lijkt me een typische borderliner met narcistische trekken, maar dat kan de pret niet deren.
Naast geroemd journaliste is ze ook nog invalleerkracht en naar het schijnt een betoverende sopraan.
Ze heeft kroonprins Willem-Alexander ooit een Pi-gedicht overhandigd en ze zegt dat koningin Beatrix een goede vriendin van haar is en net als zijzelf dol is op paarden en jagen. Of ze slaat door in haar fantasie of het is echt zo.

Ze publiceerde gedichten in Millennium, de Rottend Staal Nieuwsbrief en het Groninger Dagblad. Er is een laan naar haar genoemd, wat slechts weinigen gedaan krijgen.
Ze werkt als journalist voor de dorpskrant 'De Epibode'.
Haar dichtersgroep of -dorp heet Epibreren, waar ik geen hol van snap, maar allez, het zal wel.

Ze was de vijfde in een Opzij-lijst van de meest geliefde dichteressen in 2004-2005, zelfs geliefder dan podiumtijgerin Tjitske Jansen en stabiele factor Elly de Waard.
We mogen gerust stellen dat ze de gevierde leeuwin is van het poëtische dierenrijk. Niet te overtreffen, bewonderenswaardig, vrijgevochten en uiterst uniek.
Ik hou van haar, dat weet ik nu al.

Schrijver: Joanan Rutgers, 17 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 6 stemmen 1.643



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)