Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Maud Vanhauwaert: je werk verschoven...

je werk verschoven en je schoenen
richting morgen. De microgolf tingelt
nog even als een tram

ik ben aan haar
zoals damp aan een koel raam
om te condenseren
zonder neerslag kan zelfs muziek niet beginnen

dan trekken we de nacht over de dag
tot net onder de kin
geeft ze slap aan slapen toe
probeer ik nog een zoen
een vervelende mug in haar droom

ze komt mij pas na acht uur tegen
neemt in mij de bocht, drukt
met haar neus vleugels in mijn rug
hier tussen de plooien begint 'wereld' met een we
en in het kopje koffie straks
neemt de barst de vorm aan van de Elbe
tussen Hamburg en Dresden


Maud Vanhauwaert is geboren op 15 januari 1984, vermoedelijk in Antwerpen, maar daar ben ik niet achter gekomen, wel woont ze tegenwoordig in deze woelige stad met ruige havens.
Ze vertoefde jaren geleden een maand in Rome en daar begon ze gedichten te schrijven, tot vermaak van een verbijsterde ober, die haar drankjes gaf en een oogje op haar had.
Ze reisde ook al door Amerika en ze koestert nog veel meer reisplannen.

Ze studeerde Germaanse talen en ze deed een opleiding Woordkunst in het Conservatorium plus een master Meertalige Professionele Communicatie.
Nu is ze freelance theatermaker en schrijfdocente op meerdere locaties, bijvoorbeeld bij Jeugd en Poëzie.
Ze is een bezig bijtje, die successen oogst op diverse podia.
Ze won de eerste prijs tijdens een finale van het literair podiumprogramma Frappant TXT te Antwerpen, ik zag het filmpje en ik ben nog steeds onder de indruk van haar geniale presentatie.
Eerder won ze al de Noorderzlam te Groningen. Ze werd tweede tijdens een Belgisch kampioenschap poetryslam, maar ze was wel eerste tijdens Zuiderzinnen te Antwerpen.

Haar stem klinkt helder, krachtig, intrigerend, erotische/sensuele spanning verwekkend. Een stem om voorgoed in weg te dromen. Wat een groot en subliem actrice, die iedere seconde blijft boeien! Een vrouw om eindeloos te knuffelen.
Ze droomt nog van een centrum voor poëzie, diepte-interviews en taaltheatervoorstellingen. Gezien haar daadkracht zal die er wel komen.

15 januari j.l. verscheen haar debuutbundel 'Ik ben mogelijk' bij uitgeverij Querido, voorgesteld in theater De Tijd in Antwerpen. Bijna vijftig gedichten en stuk voor stuk zeer teer, breekbaar als kristal en ontegenzeglijk meesterwerken. Over de biologische klok, vrouwelijkheid en lichamelijkheid. Zij is mogelijk een Godin en wanneer ze dat gaat ervaren, moet je dan eens opletten!

Overigens, haar kanarie heet Giraf, ik heb een pruimekopparkiet die Pikkertje heet, misschien kunnen ze eens bij elkaar logeren. Er is leven voorbij de poëzie, vergeet dat nooit, maar je bent koninklijk bezig!

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 1 stemmen 88



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)