Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Najiba Abdellaoui: Ontwapen je angst

Ontwapen je angst

Pak een grote zware hamer (je weet wel die ene)
en haal de muren van je hokje naar beneden
Dit is stap één
Pak tussen het puin je koffer met gesloten ogen
Neem alleen het hoognodige mee
Alleen wat je ooit gevonden hebt
en dat wat je bereid bent te verliezen
Ga dan op pad
Kijk bij iedere stap die je neemt verder dan je blik
de koker van je gedachtes laat jezelf los
en meevoeren met alle streken van de wind
Praat met de kwajongens vossen vreemden
Lees jouw verhaal in hun spiegelbeeld
en breek het met steentjes
Haal de angst uit je bitterheid
maar bovenal ontwapen je angst
Ontdoe jezelf van kwetsende granaten
gefrustreerde pijlen onzekere onderzeeërs
belerende bommen stekende sneren
ieder stuk uit jouw haatzaaiende woordenarsenaal
Ontwapen je angst (ontwapen mij)
Haal de angel uit je verbetenheid
Doe het licht aan (verlicht) en zaai ongeladen woorden.


Najiba Abdellaoui is geboren in 1981 te Warnsveld. Ze woonde in Zutphen in de wijk Waterkwartier. Ze heeft als peuter twee jaar in Marokko gewoond, ze is dus deels daar opgegroeid.
Ze heeft het VWO gedaan en ze is in 2001 naar de Universiteit van Tilburg gegaan. Ze studeerde daar International Business aan de Faculteit Economie, dat deed ze tot 2004. Ondertussen studeerde ze ook nog Taal en Letterkunde.

Ze werkt als management trainer/communicatiecoördinator.

In 2000 was ze de winnares van de El Hizjra literatuurprijs (later nog enkele keren) en de Kunstbendeprijs. Ze begon vanaf die tijd meer en meer op te treden en noemt zichzelf performance poet.
Het thema van haar werk is de schoonheid van het imperfecte/onvolmaakte. Ze was in 2006 verbonden aan de schrijfwerkplaats van Theater Frascati.
Ze schrijft ook korte verhalen en in 2008 publiceerde ze een kinderboek in samenwerking met de auteur Pieter Feller. Dit boek heet 'Nasim en Natalie' (uitg. Moon) en het gaat over een multiculturele vriendschap.

In datzelfde jaar was ze de onbetwiste winnares op het NK Poetry Slam te Utrecht, waardoor ze naar het WK Slampionship in Parijs kon. Verder had ze een rol in het poetry toneelstuk 'Net Niet'.
Ze wil de mensen graag diep raken en volop inspireren. Een nobel streven, wat haar vooralsnog uitstekend gelukt.

Ze stond in 2009 in 'Dicht! De beste poëzie, slamdichters en rapteksten'. In 2010 werd Najiba stadsdichteres van haar woonplaats Woerden. Ze volgde officieel Gert van Spanjen op, die wekelijks een gedicht over Woerden schreef, een halve eeuw lang.

Ze spreekt helder Nederlands, meisjesachtig, haar woorden zijn daardoor veel te groot voor haar stem, te zwaar voor haar lieftallige stem, maar let goed op, een ware leeuwin herken je niet altijd aan ijl gebrul. Mooi brullend, poëziekoningin, in wezen leeuwin!

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.2 met 4 stemmen 129



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)