Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Anna de Bruyckere: Winterwarmte

Winterwarmte

We nemen de kranten, beplakken de benen als soms
etalages hun ruiten, verzekeren zo warmte van lijven
naast elkaar in het donker te blijven, te rijpen.

Waarom we geen dekens mee hebben genomen. De lucht
van de nacht tussen ons is te kostbaar om met stof
te bedekken, we lezen liever papieren berichten
om de wereld veilig te stellen,

te voelen dat alles nog draait om ons heen. Wel
legden we een zeil om te liggen, je moet toch
ergens beginnen, ook in de winter. Vuur was niet
nodig, daar zorgde die bollende rok achterop

op de heenweg wel voor.


Anna de Bruyckere is geboren in 1987 te Middelburg, één van de mooiste steden van ons land.
Daar ging ze naar het gymnasium. Op haar dertiende begon ze met dichten, gestimuleerd door haar leraar Nederlands, die haar ook op Vasalis wees. Aanvankelijk imiteerde ze Vasalis, maar dat werd meer en meer haar eigen stem. Ze is van hetzelfde kaliber als Vasalis en dat al op jeugdige leeftijd.

Ze publiceerde in bundels van Doe Maar Dicht Maar en o.a. in Met Andere Zinnen, Ballustrada en Komkommer en Kwel.
Ze won vele prijzen bij Write Now! en Kunstbende.
In 2005 behaalde ze haar gymnasium-diploma en ze ging daarna een jaar naar Amerika, studerend op de Kent State University. Daarna ging ze in Gent wonen. In Gent ging ze wijsbegeerte studeren aan de Gentse Universiteit, wat ze misschien nog wel doet, filosofie en economie, maar lang zal dat niet meer duren.
Zelf zegt ze: 'Ik zit op kot in Gent!'.

Ze houdt van de Vlaamse taal, hun gewoonten en hun biersoorten.
Verder houdt ze van lekker eten en drinken met vrienden.
Ze is fan van: Jo Govaerts, Maria Vasalis, Ingmar Heytze en Sylvie Marie. Haar thema's zijn: filosofie, taal, reizen en andersheid.

Ze droeg voor bij het Huis van de Poëzie te Utrecht en Perdu te A'dam.
Ook is ze secretaris van het Liberaal Vlaams Studentenverbond (bestaat al vanaf 1930).
Ze hanteert het vrije vers en ze heeft een heel duidelijke, liefdevolle, alerte, bijna zingende stem.

Het wordt de hoogste tijd voor haar debuutbundel, want dat zal in haar geval toch niet al teveel obstakels moeten opleveren!

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 138



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)