Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Floor Buschenhenke: Zolder

Zolder

in de eerste kamer kraken de balken
de spijkerkast, pluggen in een pindakaaspot
stof op de werkbank, oranje gordijn
een deur naar de tweede kamer

in de tweede kamer liggen herinnering,
aannemelijkheid en vreemdsoortigheid
in de verhouding 2:2:1 over het hout
spijkerkast en lichtgloeiende
muizen in een pindakaaspot
vader die een spin is aan een balk
twee deuren, vannacht de rechter

in de derde kamer onbekend licht
hoogpolig spijkertapijt,
zwevend oranje, een werkbank van muis
een schimmelspin aan een snoer
schuifmuren, omgekeerd geluid van
steeds meer deuren, de zolder vertakt zich
het hout wil nog wat groeien
straks past er geen mens meer in


Floor Buschenhenke is geboren in 1978 te Enschede.
Floor begon op haar twaalfde met haar schrijverschap. Ze was toen dol op Hans Dorresteijn, bijna niet te vatten, maar het was zo. Die sombere nar met zijn galgehumor.
Na veel jeugdboeken las ze Giphart (GeneratieX) om met name haar saaie schoolleraar te stangen, die het oude maar bleef koesteren, zonder oog te hebben voor het nieuwe.
Ze las veel: Marsman, Couperus, Rumi, Heaney en vooral Sarah Lindsay.
Ze is o.a. geïnspireerd door A. Rigter, E. Fagel en S. Lindsay.
Ze zweert bij het vrije vers met een toefje absurdisme.

Ze publiceerde in: Lava, Krakatau en het Hollands Maandblad. Ook in diverse bloemlezingen.
Ik neem aan dat ze - zoals de meeste dichteressen die ik u presenteer - haar gymnasium afgerond heeft.
Ze ging daarna Anglistiek (Engels) studeren in Groningen, jaja, Groningen hééft het! Ze ontdekte het Groningse nachtleven, inspiratie alom.
Daarna ging ze in Tilburg promotieonderzoek in de Psycholinguïstiek doen, maar dat was haar een te eenzame job, die ze niet afmaakte.
Daarna ging ze aan de Universiteit van Amsterdam de master Redacteur/Editor doen, die ze wel voltooide.

Vanaf 2004 werkt ze als redacteur bij het literaire tijdschrift Lava.
Ze trad op in Amsterdam, Utrecht en Deventer.

Ze smeedt haar dromen om in poëzie als een ware alchemist. Ook doet ze graag aan maanmagie, om maankrachten te vergaren. Ze is een openlijk wiccaheksje, wat haar siert.
Ze won een schrijversbeurs en de VU podium Poëzieprijs.
Ook kan ze uitstekend literaire teksten analyseren.

In 2009 verscheen haar debuutbundel 'Eiland op sterk water' bij uitgeverij Atlas, niet de minste. Het bevat veertig gedichten over liefde, nirvana, dood en trekdrop. Gewoon helder en steengoed.

Ze geeft schrijfadvies en schrijfworkshops. Momenteel woont ze met haar gezin lekker romantisch in een woonboot te Amsterdam. Woonboten varen nauwelijks, maar ik hoop wel dat zij voortvarend naar een tweede bundel toevaart! Bij Atlas natuurlijk, dat is een grote vis, maar andersom ook, uitgever, zij is de gouden vis, die jullie maar beter in jullie fondsvijver kunnen blijven kweken!
Floor, blijf maar flink vliegen op je bezemsteel, maak vuurwerk van je poëtische inborst! Schud Nederland maar wakker!

Schrijver: Joanan Rutgers, 19 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 124



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)