Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Anne Vegter: Mijn kostbare kut...

Mijn kostbare kut viel helemaal verkeerd op het centrum

Kost per uur? Honderdveertig all in,
zeiden ze, ik zei een rijles is goedkoper.

Als je armen het niet doen heb je niets
aan rijles, zeiden ze, laat staan een auto.

Kom nu maar op het centrum trainen,
misschien heb je iets aan de auto

als je benen het later ook weer doen.
Zeg ik als je kut het maar doet.

Dat viel verkeerd op het centrum.
Honderdveertig all in, zei ik.


Anne Vegter is geboren op 31 december 1958 te Delfzijl.
Haar vader was dominee, protestants, want dat zijn ze daar haast allemaal.
Vanaf 1970 zat ze op het gymnasium te Drachten en Epe.
In 1976 werkte ze een jaar in een psychiatrische inrichting.
In 1977 studeerde ze kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Het jaar daarop studeerde ze pedagogiek en in 1980 deed ze de Academie voor Expressie door woord en gebaar, de dramarichting, ook te Utrecht.
Ze zal de kroegen ook wel bestudeerd hebben, die indruk krijg ik wel degelijk, wat feestelijk is en altijd goed voor de gesmeerde dichtstroom.

Ze neemt geen blad voor haar mond, ze getuigt van vurig lef en dat mag ik wel. Bovendien is zij net als ik in de provincie Groningen geboren en was mijn verwekker ook een dominee.
In 1985 schreef ze met name verhalen met eigen illustraties.
In 1988 verhuisde ze naar Rotterdam.
In 1989 verscheen haar kinderboekdebuut 'De dame en de neushoorn', waarvoor ze de Libris Woutertje Pieterse-Prijs ontving.
In 1991 verscheen haar dichtdebuut 'Het veerde' (met illustraties) bij haar uitgeverij Querido.
Ze blinkt uit in vreemde, verrassende wendingen. De bundel werd genomineerd voor de AKO-Literatuurprijs.
In 1993 werd ze lerares aan de schrijversvakschool 't Colofon te Amsterdam en ze is logischerwijze daar gaan wonen en ze woont er volgens mij nog steeds.
In 1994 verscheen haar prozadebuut 'Ongekuiste versies' met op de vooromslag een vrouw die demonstratief haar blauwe jurk optrekt en zo haar volle glorie toont. Prachtig!
In 1995 had ze een wekelijkse rubriek in de Volkskrant en datzelfde bij het literaire radioprogramma 'De Avonden'.
In 1996 verscheen haar toneeldebuut 'Het recht op fatsoen', opgevoerd in Brussel.
In 2002 verscheen haar dichtbundel 'Aandelen en obligaties'.
In 2004 won ze de Anna Blaman-Prijs voor haar hele oeuvre.
In 2007 verscheen haar derde dichtbundel 'Spamfighter'. Vitalistisch en heerlijk hondsbrutaal. 'Fighter' refereert natuurlijk aan Vegter: een vechter is ze zeer duidelijk, de verbetenheid straalt van haar af, echt een Groningse trek!
In 2008 werd ze genomineerd voor de VSB-poëzieprijs en ze kreeg de publieksprijs voor 'Spamfighter'. Best apart dat een dichtbundel een Engelse titel krijgt.
Ze heeft iets met erotiek, trouwens, wie niet?

Het volgende citaat illustreert haar erotische humorzijde: 'Slang die over de buik grasduint, aan de nek parkeert, de tongs rug streelt, verdraait om het oor: 'U wilt uit neuken met de neus?'.

Maar ze hanteert eveneens tragische erotiek: 'Toen sloopte hij mijn kleine driehoek. Het schreeuwen van een kut in mijn slip: ik wilde op de buik, inzwarte ander.'
Haar stem klinkt warmvrouwelijk, helder, gedistingeerd, speels, goedlachs, gedreven, gerijpt, gehaast, maar zeer diepgaand.
Ik heb hierbij een ware kanjer aan mijn poëtische beschouwingen toegevoegd, dunkt mij, ben supertrots op haar!

Schrijver: Joanan Rutgers, 22 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 3 stemmen 506



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)