Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Froukje van der Ploeg: Toren

Toren

Ik sta in een plek van wind en kijk
naar nieuwe daken boven de dijk
mensen op een fiets, boten in de verte
zijn vlekken op water
Ze denken dat ik een paard ben
wit met ridders en prinsessen

ik ben onverplaatsbaar, dus komen
de dingen naar mij. Je haar blaast
uit je gezicht, dooft je oren
draait je om en het is stil

Als het er niet is verplaats ik licht en zie
waar je bent, hoe lang je bestaat en hoeveel tijd
ben ik vergeten. Ik was vierkant
nu ben ik rond.
Hard water duwt tegen me aan, ik heb karakter
zeggen ze maar jij die me kent als geen ander weet
wie me ook bewoont, rond en wit en licht


Froukje van der Ploeg is geboren in 1974 te Amsterdam.
Ooit wilde ze graag journalist worden, ze begon met verhalen in schoolkranten. Ze studeerde Audio-visuele vormgeving (films maken!) aan de kunstacademie St.Joost te Breda, een prachtige, robuuste stad om gezellig te stappen.
Later volgde ze een opleiding aan de Schrijversvakschool van Amsterdam, de poëzierichting. In 2002 studeerde ze daar af, onder begeleiding van Esther Jansma.
Het jaar daarvoor had ze al in het Hollands Maandblad gepubliceerd. Ze publiceerde o.a. ook in: Komkommer en Kwel, Krakatau en Het Liegend Konijn.
Ze deed mee aan Digital Poetry, een veelzijdig optreden d.m.v. woord, muziek en audiovisuele kunst.
Ze kreeg de Hollands Maandblad Schrijversbeurs 2004/2005.

In 2006 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Kater' bij uitgeverij Nieuw Amsterdam.
Ze is beïnvloed door Menno Wigman, Tommy Wieringa en Rascha Peper.
Ze schrijft helder over alledaagse dingen, ze wil met weinig woorden zoveel mogelijk zeggen.
'Kater' werd alom goed ontvangen, al kraakte Chrétien Breukers het genadeloos af; hij noemde het kortweg botweg een bundel zonder gedichten, kreeg er blijkbaar zonder gedronken te hebben al een kater van.
Twee van haar gedichten staan in de beste honderd gedichten van 2006.

Froukje (toch een Friese naam!) rijdt graag op haar witte paard Noerejev (Russische danser), haar moeder trouwens ook, ze delen dat edele rijdier in Spaarnwoude.
Als kind keek ze graag naar balletuitvoeringen en ze heeft ook zelf een dansfilm geproduceerd.
Froukje werkt in een chique kledingwinkel, vandaar dat ze er altijd pico bello uitziet, verder gaat ze graag naar theater, films en optredens. Ook zeilt ze graag en vertoeft ze regelmatig op haar geliefde Waddeneilanden.

Haar schrijfthema's zijn: zeilen, strand, vuurtorens en zeeziekte.
Ze woont en werkt tegenwoordig in Amsterdam.
Haar stem klinkt afgewogen, vlijmscherp, humoristisch, cynisch, klaarwakker en bijna gevaarlijk, alsof ze zichzelf niet bewust is van haar sirene-klanken.
Ze is een toren, die je niet gauw omver werpt.
Kom op, Froukje, waar blijft je tweede bundel?!

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.8 met 4 stemmen 174



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)