Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ruth Lasters: Park

Park

Soms zit ik in het park en breek ik in gedachten
eenden die ik in een broodzak aan je

geef. Rituelen van weleer en hoe er errors sluipen in hun
voorgeprogrammeerd

teder dat dan kabbelt tot onwezenlijk
wreed, naast alle andere begrippen, alfabetten

rekensommen die men - vraag iets, vraag me alsjeblieft iets - foutloos in een vingerknip. Soms zie ik je daar
staren naar die stille, snaterloze plas en wil ik door
je haar - voor er een error in de oercode van troost

die ik nog weet.


Ruth Lasters is geboren in 1979 te Antwerpen.
Haar moeder las haar als kind Roald Dahl en Annie M.G. Schmidt voor, wat haar de liefde voor gevariëerde taal gaf. Als kind hield ze veel van de verhalen over Karlsson door Astrid Lindgren.
Ze leest graag: Kundera, Roth, Besson, Boon, Kafka, Wolkers, Nabokov.
Een lievelingscredo van haar is 'Be happy for this moment. This moment is your life' van Omar Khayyám.

Ze studeerde Romaanse talen in Brussel en ze volgde lessen aan de SchrijversAcademie in Antwerpen. Ze verbleef een periode in Madrid en ze woonde een tijd in Gent, maar momenteel woont ze weer in haar Scheldestad Antwerpen, waar ze werkt als lerares Frans.

Ze publiceerde in o.a.: Deus ex machina, De Brakke Hond, Gierik NVT, Lava, Revolver, Krakatau, Het Liegend Konijn, EnErIs en in de bloemlezing 'Mooie Jonge Honden'. Ook heeft ze een tweewekelijkse column in 'Jobat'.

De Brakke Hond prijs 2005 kreeg ze voor een verhaal.
In 2006 verscheen haar prozadebuut 'Poolijs' bij uitgeverij Meulenhoff/Manteau. Ook werd ze datzelfde jaar redactielid van De Brakke Hond.
In 2007 verscheen haar dichtdebuut 'Vouwplannen', dat in 2009 de Debuutprijs Het Liegend Konijn kreeg en het werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs.

Van woorden wordt ze niet bang, zegt ze althans, ik kan me dat niet voorstellen, want woorden verpesten zo vaak diepwarme relaties.
Ik haat de ontoereikendheid van woorden, misschien wil ik die kloof wel slechten. Zij daarentegen geniet volop van de 26 letters van het alfabet en daarmee tovert ze van alles uit haar hoge hoed. Echter zonder haar baan zou ze vervallen tot passiviteit, vreest ze.

Haar stem klinkt donker-vrouwelijk, een vermenging van boosheid en warmte, maar zeer krachtig en aangenaam dramatisch. Een aanrader is haar You Tube-filmpje 'Kraaien', dat zeer treffend verbeeld is qua muziekkeuze, filmopname en geluid.

'Alle zwarte paraplu's zijn kraaien sinds ik jou verloor,
vogels op een stang geschroefd, voor het misschien vang neerslag niet, maar voor het allicht van verlies voorzie
ik mijn cleanex'

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 3 stemmen 129



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)