Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ingmar Heytze: Keerpunt

Keerpunt

Alleen en alles afgesloten.
School voorbij, vriendin de hort op,
hart op slot: gedichten vol.
Toen moest ik mee naar Ameland.

We zijn nog bijna doodgevroren
op het strand. Een zware dag.
We rolden in ons stapelbed.
Ik wist dat jij beneden lag.

Plots gaf het donker me een hand
die zei: ik vind je lief, die vroeg
waarom ben je zo bang?

Ik kan je, wat ik toen niet kon
nu wel vertellen dat ik van je hield
dat ik je dankbaar ben

dat ik die nacht opnieuw begon.

Ingmar Heytze is geboren in 1970 te Utrecht.
Ingmar begon op zijn vijftiende met dichten. Naast poëzie schrijft hij columns en journalistiek werk.
Hij studeerde Algemene Letteren aan de Universiteit van Utrecht.
Hij is free-lance journalist voor 'Rails', 'Utrechts Universiteitsblad' en 'Trajectum'. Soms schrijft hij voor het Algemeen Dagblad, het Utrechts Dagblad en het CJP-Magazine.

Hij was de eerste huisfilosoof van het Centraal Museum Utrecht.

In 2000/2001 had hij de tentoonstelling 'Poëzie op sterk water' in het Universiteitsmuseum.
Met Kees Wennekendonk hield hij de expositie 'Glas en Inkt' (gedichten en brilmonturen).
Hij trad op tijdens de 18-de editie van de Nacht van de Poëzie en nog twee keer daarna. Ook was hij aanwezig op Crossing Border en Lowlands.
Omdat hij last heeft van chronische reisangst treedt hij nu alleen nog op in en om Utrecht of soms per hoge uitzondering iets verder. Tenzij hij er inmiddels vanaf geholpen is, want zoiets is heel goed te verhelpen (stamt meestal uit traumatische jeugdervaringen).

Zijn dichtdebuut verscheen in 1989 met als titel: 'Alleen mijn kat applaudiseert', uitgeverij Stichting Lift. Een humoristisch en trieste titel, Garfield indachtig.
In 1990 verscheen 'Vos onder ijs' in eigen beheer. Het titelgedicht is werkelijk fenomenaal, zelfs té confronterend.
In 1998 kwam 'De Allesvrezer' bij uitgeverij Kwadraat.
In 1999 'Sta op en wankel' en in 2000 'Aan de bruid' bij uitgeverij Podium. Dan sla ik even wat jaren en bundels over.
In 2008 'Elders in de wereld' en in 2009 'Utrecht voor beginners: de Domstad in 127 gedichten'.
Hij zit nog steeds bij uitgeverij Podium, dat klikt uitstekend. Verder staat hij in diverse bloemlezingen van vooral Kwadraat, maar ook bijvoorbeeld De Arbeiderspers.

In 2008 won hij de C.C.S. Crone-prijs.
In 2009 werd hij de eerste stadsdichter van Utrecht en hij schrijft ook literair-hoogstaande gedichten over actueel nieuws.
Verder speelt hij in een verse band met Cor van Ingen (Spinvis) en Ellen Deckwitz, genaamd Asfaltfeeën. Hij heeft een maandagcolumn in de Volkskrant en hij is één van de populairste dichters van dit moment.

Sms-gedicht

Ik stuur je dit van boven,
deze letters zijn mijn ogen.
Ik zie je vaker lopen, lees
de briefjes op je telefoon.
Ook dit bericht past in je
hand: ik heb je lief.

(erg mooi geplaatst op de hoek van een oud gebouw aan de
Heycopstraat, warme woorden en 's nachts verlicht!)

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 7 stemmen 239



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)