Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ramsey Nasr: Broeders van liefde

Broeders van liefde

Probeer het eens. Je neemt een kind op schoot
zo'n ding dat nog doorschijnend is en broos
liefst blind of doof. Geslachtloos bijna.
Het zit daar maar, een zuiglam voor het oog.

Pak nu het hoofdje. Leid het zacht omlaag
tot aan de uitgang onzer naastenliefde.
Schuif het, prop het erdoor desnoods, niet bang zijn.
Vandaag mag het. Er zijn geen ouders bij.

Dit is de kracht van elk geloof. Te groot
om te bevatten stoot het vroeg of laat
tot daar waar wij ons soeverein nog dachten.

Ze zeggen: God werkt slechts met onze handen.
Wel God, dit kun je dan: een kind van acht
mishandelen en jaar na jaar verkrachten.


Ramsey Nasr is geboren in 1974 te Rotterdam.
Hij is deels van Palestijnse afkomst, zijn vader is Palestijns.
Hij ging naar het Erasmiaans gymnasium en daarna zat hij op de toneelacademie 'Studio Herman Teirlinck'.
Van 1991 tot 1995 volgde hij zijn opleiding aan de Toneelschool Antwerpen. In 1995 ontving hij de Philip Morris Scholarship Award voor zijn theatermonoloog 'De doorspeler'.
In 1996 speelde hij Scipio in 'Caligula' van Camus.
In 1998 speelde hij Romeo in 'Romeo en Julia' van Verhelst.
In 2000 verscheen zijn dichtdebuut '27 gedichten & geen lied' en hij speelde Joachim in 'Mariken', een boeiende film over de middeleeuwen.
Hij ontving de Taalunie Toneelschrijfprijs en de Mary Dresselhuysprijs. Hij hield de Van Gogh-lezing. Hij ging weg bij Het Zuidelijk Toneel.

In 2001 verscheen zijn prozadebuut 'Kapitein Zeiksnor en de twee culturen'.
Hij schreef de operette 'Leven in hel' en hij trad op tijdens de Nacht van de Poëzie.
In 2002 speelde hij mee in de t.v.-serie 'De enclave'. Hij vertaalde een jeugdopera van Mozart, ook verscheen 'Twee libretto's'.

In 2004 verscheen zijn dichtbundel 'Onhandig bloesemend' bij De Bezige Bij, waarvoor hij de Hugues C. Pernathprijs won.
In 2005 werd hij stadsdichter van Antwerpen.
In 2006 verscheen 'Onze-lieve-vrouwe-zeppelin' en hij kreeg de ereprijs Journalist van de Vrede.
In 2007 ontving hij het eredoctoraat van de Universiteit Antwerpen.
In 2008 speelde hij de hoofdrol in 'Het echte leven' van R.J. Westdijk.
In 2009 werd hij de Dichter des Vaderlands voor vier jaar. En er kwam de verzamelbundel 'Tussen lelie en waterstofbom'.
In 2010 speelde hij in de t.v.-serie 'Overspel' en in februarie 2011 speelde hij mee in de nieuwste film van Peter Greenaway, wiens 'Prospero's Books' tot één van mijn lievelingsfilms behoort. De opnamen waren in Italië.
'In de gouden buik van Boeddha' verscheen, een reisverslag over Myanmar, voormalig Birma.

Het bovenstaande gedicht is een felle aanklacht tegen het seksueel misbruik binnen de rooms-katholieke kerkkringen.

Ramsey weet gelukkig voor ophef te zorgen, hij schuwt het niet om tegen heilige huisjes aan te trappen, hij is een wilde dichter, die zijn troonrede non-conformistisch afsteekt. Zo ook tijdens een Calvijn-herdenking in een kerk te Dordrecht. In het hol van de leeuw las hij als een onoverwinnelijke gladiator zijn gedicht 'Psalm voor een afkomst' voor. Onder het publiek ook Beatrix. Verder stampvol nors loerende zwaar-protestanten. Hij gaf de beste preek die ik ooit gehoord heb. Dat deed hij met een prettige, kordate, humoristische en bovenal rebelse stem.
Aanhoor en bekijk die ruim 13 minuten ook maar eens. Vlekkeloos overtuigend. Nadien werd hij belaagd door woedende betweters met harten van ijs.

Tenslotte het slot van dat hoogst geniale gedicht, waarin hij de zielloosheid van het rationele, inhumane, doemdenkende protestantisme tot op het bot blootlegt:

'Aanvaard mij, ik draag een wonderlijk beest in mij, van nature verbasterd en in wezen onrein, maar dat beest ben ik en niemand anders maakt mij zo licht van alle zonden vrij'

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.2 met 5 stemmen 1.295



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)