Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Wietske Loebis: Opstanding

Opstanding

Vanmorgen stond ik op en - het was niet te beschrijven -
Het leek alsof er iemand in mijzelf was opgestaan
Het kietelde en borrelde - nee, zonder overdrijven -
Pas voor de spiegel zijn mijn ogen wijd open gegaan
Wat ik altijd dacht te voelen, spreidde zich tentoon
Ik ben Jezus Christus - in hoogst eigen persoon

Nu snap ik pas de zin van mijn uitzonderlijke werken
Wat ben ik, tussen ons gezegd, toch onbeschrijflijk knap
Alles is voor mij: Zwarte kousen, koren, kerken
Bejubel en aanbid mijn kennis en mijn vakmanschap
Ondanks dit besef dring ik niet op, dring ik niet voor
Ik ben Jezus Christus en ben heel bescheiden, hoor

Ik heb getrainde schouders die het lijden kunnen dragen
Verlossen en vergeven - 'k draai mijn hand er niet voor om
Worstel je met kwesties, heb je peilloos diepe vragen
Mail dan naar: jezuschristus @ hotmail dot com
Maar mocht je me bespotten, dan maak ik je kapot
Of ik ga het zeggen - 'k zeg het lekker tegen God

Ik geef, ik lijd, ik hoop, ik stuur, ik weeg en ik beschik
De Messias, De Messias, De Messias
Ben Ik


Wietske Loebis is geboren in 1974 te Leiden. Op haar achtste schreef ze al versjes. Van 1990 tot nu deed/doet ze muzikale cabaretvoorstellingen, vooral in Groningen, Zwolle, Leiden en Amsterdam. Vanaf haar zestiende dus.
In 1992 schreef ze het lied 'En toen', gezongen door Margriet Eshuijs.
Van 2001 tot nu schreef ze vele artikelen voor het VARA-tv Magazine, wat haar een luxe baan opleverde.
Ze publiceerde ook in het Volkskrant Magazine.
In 2003 stond ze in 'Ik wou dat ik twee hondjes was', een bloemlezing.
Ze stond drie keer in de Light Scheurkalender.
Ze schreef het lied 'De Aanvang', gezongen door Manuëla Kemp en 'Café', gezongen door Jan Rot, die een beetje rottig met haar tekst was omgesprongen.
In 2005 kwam het lied 'Maandagochtend', gezongen door Eva de Roovere. Dit kreeg de Prijs voor het Nieuwe Lied van Radio 1.
In 2006 schreef ze het lied 'Ten Oorlog', gezongen door Richard Groenendijk.
In 2007 stond ze in het winternummer van De Tweede Ronde en ze stond in 'Van de Zotten'.

Begin jaren '90 kwam ze stevig in de ban van het zogenoemde 'light verse'. Denk aan Annie M.G. Schmidt, Ivo de Wijs, Kees Stip en Drs. P (Heinz Polzer).
Ze won de Cultuur IB Poëzieprijs 2008 en ze heeft opgetreden met Drs. P, die maar wat blij met haar was, de oude snoeperd. Hij is vol lof over haar talentvolle vermogens, evenals Ivo de Wijs, ze herkennen een jeugdige opvolgster binnen hun traditie, des te opmerkelijk, daar het meestal heren op leeftijd zijn, die zich met light verse bezig houden.

In 2008 verscheen haar dichtdebuut 'Cavia's begin september', een verzameld werk, bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.
Wietske is vormvast en technisch zwaar onderlegd. Haar werk blijft licht van toon en inhoud en dat is ook haar bedoeling. Ze ontdekte het genre light verse via het Kabaret Ivo de Wijs, ze was toen 15 jaar en via Ivo leerde ze Drs. P kennen.
Vrouwen vinden light verse dikwijls te luchthartig, vandaar dat ze geen last van concurrentie heeft.
Afgezien van de feestelijke stemming van haar oudere collega's met jubeltenen, was er een aantal recensenten, die haar werk genadeloos neersabelden, maar ik vermoed dat die somberlingen vrolijke light verse sowieso niet kunnen waarderen, dat ligt niet in hun zwaarmoedige, intellectuele aard. Daar trekken ze hautain hun neus voor op. Dat soort kost vreten ze niet, wat mirakels jammer is, want het barst nu juist van de meest verrukkelijke ingrediënten.
Hermann Hesse zei al dat humor de hoogste vorm van wijsheid is, dus dat spreekt in haar voordeel.
Ze was genomineerd voor de tweejaarlijkse Willem Wilminkprijs. Ze is inmiddels een trotse moeder en ze heeft een vlotte, keurige, aantrekkelijke stem.
Na 26 jaar in Zwolle gewoond te hebben, woont ze nu in de bruisende cultuurstad Amsterdam.
En nee, haar ouders waren niet high van de drugs toen ze haar Wietske noemden!

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 6 stemmen 166



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)