Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bart FM Droog: Stemmen

Stemmen

Stemmen deed ze nooit
ze hoorde stemmen in haar hoofd
stemmen die haar ontstemden
kiezen deed ze nooit
ze had kiezen in haar kop
kiezen die knarsten en kraakten
nee, waarom zou ze
zich inlaten met het leven
met al die zaken in haar brein?
de boeken gingen branden
panden werden leeg gesleurd
en zij zat daar te staren
zich nog minder dan bewust.


Bart FM Droog is geboren in 1966 te Emmen, in een bosrijke omgeving. Momenteel woont en werkt hij in Eenrum, een dorpje in het noorden van de provincie Groningen. Genoeg stilte en ruimte voor inspiratie.
In 1987 verscheen zijn debuutbundel 'Beton & IJzer' en in 1988 verscheen 'Calvinistisch Nihilisme'.
Bart is een zeer groot kenner van de Nederlandse poëzie. Net als de beroemde Drentse jongen Bartje is hij opstandig, rebels en eigenzinnig. Bartje bidt niet voor bruine bonen, Bart bidt niet voor algehele saaiheid en lauwheid. Hij snakt naar passie en vuur, naar een liefhebbende tijgerin, die weet en wenst te blijven, en gedreven literatuur.
In 1998 verscheen de dichtbundel 'Deze Dagen' bij Passage.
In 2000 'Benzine' en in 2004 'Radioactief', tevens bij Passage.
Van 2002 tot 2005 was hij de eerste stadsdichter van good-old Groningen. In 2003 ontving hij samen met anderen de Johnny van Doornprijs.
Hij trad veel op in binnen- en buitenland. Dat deed hij alleen of met 'De Dichters uit Epibreren' (anno Domini 1994) en 'De Drie Boeddha's', samen met Tjitse Hofman, Jan Klug of Kasper Peters. Hij stond maar liefst vier keer op Lowlands en hij vertoefde in Iran en Zuid-Afrika voor zijn dichtwerk.
Hij bedacht het Eenzame Uitvaart-ritueel, bij iedere eenzame uitvaart gedenkt hij de vereenzaamde, tragische overledene, zo schreef hij bijvoorbeeld een gedicht voor een man, die op zijn 41-ste zelfdoding pleegde.
Sinds 2000 is hij hoofdredacteur van 'Rottend Staal Online'.
Van 2008 tot 2010 was hij gemeentedichter van Emmen. Kan dat dan ook als je er niet woont of woonde hij er toen?
In 2009 werd hij Runde Rijm Ridder te Emmer-Compascuum. Hij kreeg een medaille.
Hij schrijft rauw en direct, maar gevoelig voor het menselijk leed. Gerrit Komrij noemde hem een met veel talenten begiftigde Drentse veen- en negorijdichter.
In 2009 verscheen 'Veldheer en andere liefdesgedichten' bij De Contrabas. Verder werkte hij mee aan enkele bloemlezingen, o.a. 'In Memoriam Prins Claus' en 'Het Hogere Noorden'. Er verschenen twee CD's van hem: 'Voorbindbuik' en 'Wei Epibreren'. Ik sluit graag af met het zuivere gedicht

Benzine, benzine

Merk dagen van andere kant
slaap als mensen waken, werk
bij het woelen van volk in volle
verre wijken, uitgeweken leef ik
in mijn coole wagen zakenblauw
de hits die me raken te draaien
bij het steady cruisen door dit
bloeddronken continent
zoek ik niets, verwacht nog minder
dan een vroeg geruimd graf
honden die mijn botten knauwen
en een vrouw die niet vergeten kan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.3 met 3 stemmen 631



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)