Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ester Naomi Perquin: Reïncarnatie

Reïncarnatie

Wil iemand in mijn benen lopen,
in mijn mond zijn woorden leggen
en in mijn handen stijve vingers
soepel strekken voor pianospel
of strelen - wie wil mij aan?

Word ik de eerste keus of heeft
een mooier lichaam niet gepast?
Lig ik opgevouwen achteraan of
hang ik breeduit in de etalage?

Hoe weten zij hoe ik mij was?
Welk nog onzichtbaar etiket
is in mijn nekrand vastgezet?


Ester Naomi Perquin is geboren in 1980 te Urecht.
Ze groeide op in het schilderachtige, wijdse Zierikzee.
In 2005 ging ze wonen in Rotterdam; ze is momenteel de stadsdichteres van die stad.

Ze is in 2006 afgestudeerd voor de vierjarige opleiding op de Schrijversvakschool te Amsterdam.
Ze werkte als cipier in een gevangenis om haar studie te bekostigen. Best nobel. Ze publiceerde een speciale reeks gedetineerdenpoëzie.

Ze publiceerde o.a. in 'De Tweede Ronde' en 'Tirade'. Nu is ze zelfs redacteur van 'Tirade'.

In 2007 ontving zij de eerste debuutprijs Het Liegend Konijn voor haar debuutbundel 'Servetten halfstok', uitgegeven door Van Oorschot te Brussel.
Ze hanteert een zeer hoog niveau van dichten, wel een tikkeltje gekunsteld en opzichtig acterend. Ze beschrijft jonge meisjesdromen, alledaagse huistafarelen en een architectendroom. Ze probeert greep te krijgen op de hele wirwarwereld om haar heen, waarin ze zichzelf maar amper herkent. Ze dissocieert er op los.
Ondanks haar krachtige formuleringen ontkomt ze niet aan ernstige vormen van depersonalisatie. Ze is surrealistisch als de bijna-realiteit. Ze beweegt echt kantje-boord langs de rand van de schizofrene waanzin. Fijn dat ze nu stadsdichteres is, want getuige haar werk zat ze echt tegen een acute opname aan. 'Schrijven is waanzinnig' zei Margriet de Moor terecht. Dichterschap en gekte zijn vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In 2008 ontving Ester de Eline van Haaren-prijs en in 2009 ontving zij de Van der Hoogt-prijs.
Ook verscheen in 2009 haar tweede dichtbundel 'Namens de ander'. Hierin bereikt zij nog meer diepgang en is zij vele malen experimenteler. Echt zielsverlichtend!

Ze heeft een heerlijk vrouwelijke, melodieuze, deftige en kordate stem.

In 2010 ontving zij de Anna Blaman Prijs en de Jo Peters Poëzieprijs. Naast haar innerlijke schoonheid gaat haar uiterlijke schoonheid net zo diep qua uitstraling.
Tja, sommige vrouwen hebben heel veel mee.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.8 met 5 stemmen 247



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)