Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Fransiska Louwagie: Les Confessions

Les Confessions

we hebben geluisterd naar
god noch verbod is dat
onze schuld we hebben
elkaar een hof gemaakt

zonder giftige vrucht
zonder blad om mond
of man mee in te dekken
we wandelen er naakt

en hebben een kasteel gebouwd
veilig in de lucht
waar geen aardse engelen komen
er hoeft niet meer gevlucht


Fransiska Louwagie is geboren in 1980 te Poperinge.
Ze studeerde Romaanse Talen aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

In 1998 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Onder de luifel' bij uitgeverij Halewijn te Antwerpen.
Ze publiceerde o.a. in: de Poëziekrant, Vlaanderen, Deus ex Machina, Brug en De Nieuwe Gemeenschap.
Ze won van 1990 tot 1999 ieder jaar opnieuw de wedstrijd Jeugd en Poëzie Soetendaelle Merchtem. Ze ontving in 1999 de Ann Platteauprijs en ze won de Guido Wulms-prijs. In 2000 won ze de Literaire prijs Harelbeke, ze werd tweede. Ook won ze de Jules Van Campenhoutprijs voor Poëzie Meise.
Vanaf 2003 werkte ze aan de faculteit Letteren. Ze deed een doctoraat over Franstalige concentratiekampgetuigenissen.
Ze verscheen in de bloemlezing 'Op het oog. 21 dichters voor de 21-ste eeuw', samengesteld door de dichters M. De Pourcq en X. Roelens, verschenen bij uitgeverij P.

De naam Louwagie gaat terug naar Placide Louvaege, in 1777 begonnen met brouwerij De Arend, wat later de bekende, Kortemarkse brouwerij werd (met het bekende bier Hapkin!), ook was er een zekere bisschop Louage en een moordenares/gifmengster Mathilde Louwage uit Brugge. Er bestaat zelfs een familietijdschrift 'Loage'.

Ze trad op tijdens het Sappho poëziefestival te Ruiselede, waar ook Hugo Claus en Gerrit Komrij optraden.
Fransiska schrijft gedurfd, essentieel en met de nodige flair, maar het kan wat sappiger, wat beeldrijker, wat meer door emoties meegesleurd.
Ze heeft een bourgondisch-zachte, zeer melodieuze, teergevoelige, nagalmende stem, verrukkelijk vrouwelijk!

'Nee schudde de vrouw tegen de waarzegster, niet mijn hand en niet de lijnen van mijn hand bepalen mijn leven, want zijn hand en de lijnen van zijn hand bepalen zijn leven en zijn leven is ons leven, want ik leef niet'

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.4 met 5 stemmen 159



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)