Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sandra Burgers: Voor tien cent tepel

Voor tien cent tepel

Zijn tepels prikten door de zware stof
(is hij echt 60 jaar?)

wijzen als met een priemende vinger
links klein en rechts als een tien cent euromunt
door een koel shirt zonder opdruk

overigens
staat bij meisjes de grootte
totaal los van het formaat van de borsten

Schreeuwerig is het desalniettemin
deze non verbale communicatie waarmee het ego gesticuleert:
armen gekruist over de borst - de schijn van 'koud'

ik plak aan hem vast als een ijsblokje aan zijn vingertop
nee, ik sla geen armen om hem heen
mijn vocht bevriest

en mijn minachting parelt zichtbaar als op het glas
waarin zijn 'borst vooruit'
een ontstemd 'tssssss' tussen tanden bruist.


Sandra Burgers is geboren in 1969 te Vlissingen, een wat spookachtige kustplaats met weidse vergezichten, minus de oude binnenstad, die wel heel hartverwarmend is en natuurlijk het stoere standbeeld van Michiel de Ruyter, de geëerde zeeheld.
Sandra deed de opleiding Personeel & Arbeid aan de Sociale Academie in Breda, een weelderige stad met mooie oude gebouwen en een prachtig park. Vooral de kroegen in het centrum zijn alleen al een lust voor het oog, bijna net zo zuidelijk als Maastricht, waar de grandeur van het zuidelijke temperament ontstaat.
Ze voltooide haar opleiding in Breda in 1995.
Ze heeft een managementfunctie in de kennisintensieve dienstverlening.
Ze is een stevige vrouw om te zien en haar gedichten staan met beide benen stevig op de grond.
In 2004 won ze de Poëziesalonprijs met haar gedicht 'Rituelen'. Dat was in de stadsbibliotheek van Vlissingen. Een collega-kunstenares, Annemarie de Quartel, maakte er een begeleidend schilderij bij. De prijs was 'Komrij's Nederlandse poëzie van de 19-de tot en met de 21-ste eeuw. Of je daar nou zo blij mee moet zijn weet ik niet echt, het is wat karig, ook al barst het uit zijn voegen van de woorden. Teveel inspiratie slaat dood. Maar enfin, na die prijs ging het met Sandra wel bergopwaarts qua lef om te publiceren.
Ze publiceerde o.a. in: De Brakke Hond, Lava, Krakatau, Ballustrada en Opspraak.
In 2006 schreef ze voor het tijdschrift 'Wantij' en in 2007 voor het tijdschrift 'Zeeland', blad van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen.

Ze schrijft over de Zeeuwse natuur, menselijke portretten en erotiek, in bedekte vorm.
In 2008 verscheen haar dichtdebuutbundel 'Ongewerveld', verschenen in de Windroosserie van uitgeverij Holland.
Ze schrijft heldere, weerbarstige, symbolische, associatieve gedichten.
In 2009 had ze een expositie in Vlissingen, met de fotograaf Jan van den Berg, getiteld 'Beneden ooghoogte'.
Ze schrijft ook teksten en prozawerk.
Ze is stafadviseur Personeel & Organisatie bij het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland.
Haar poëzie is boeiend, omdat ze originele beelden gedurfd weet te omschrijven.
Ze is pas laat begonnen met publiceren, maar voor poëzie is het nooit te laat en gezien haar kranige kwaliteit zal ze doorrollen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

1.6 met 5 stemmen 230



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)