Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Reine de Pelseneer: Vaarwater

Vaarwater

Nauwelijks merkbaar gaat alles hier bergaf
zoals de vliet die sloom het veld doorvloeit.
Dit loos gekabbel maakt mij stil

en stom. Als ik nog langer wacht
droogt elk verlangen talmend op.
Ik wil een snelle stroom, ik wil

een roes die raast, een bruisend spel
dat om een speler vraagt, een stem, een hand.
Ik wil een ander land.


Reine de Pelseneer is geboren in 1982 te Zandhoven (Pulderbos).
Ze begon als kind al met gedichten schrijven en nu kan ze niet meer zonder, het is een levensbehoefte geworden, ook al vindt ze het vaak een hele opgave.
Momenteel woont ze in een klein appartement te Antwerpen.

Reine studeerde Germaanse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen.
Toen ze zeventien was, deed ze een cursus Schrijven bij 'Literaire Creatie', waar ze veel van geleerd heeft.

Ze publiceerde o.a. in 'Deus ex Machina' en 'Gierik/NVT'.
Ze werkt part-time als redactiemedewerkster. Ze schrijft ook kinderboeken (uitgeverij 'De Eenhoorn'), poëzie voor zowel kinderen als volwassenen. Ze houdt van artisjokken en zwarte olijven, van grote, gevulde boekenkasten en 33 is haar lievelingsgetal. Ze jogt door het park om weer op adem te komen na het geestelijk geploeter, gekoppeld aan een lekkere douchebeurt. Ze houdt erg veel van muziek en ze is verzot op oorbellen. Ze gaat graag naar het theater, ze houdt van lang uitslapen en van speelfilms bekijken.

Ze is o.a. geïnspireerd door het werk van: Hugo Claus, Peter Verhelst, Hugues C. Pernath, Charles Ducal, Frank Pollet, Dirk van Bastelaere, Maria Barnas, Eva Cox en Albertina Soepboer.
In 2005 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Doorgrond' bij uitgeverij P (Leuven). Via haar docent Frank Pollet kwam de bundel bij het domein van uitgever Leo Peeraer terecht en het werd met liefde ontvangen.
Ze schrijft via natuurbeelden over menselijke relaties en verder probeert ze een balans tussen gevoel en verstand te bereiken.
Ze werd vierde met de Publieksprijs voor de beste dichtbundel 2006.
Ze won de Harelbeke-poëzieprijs en één in Lint, plus ze was genomineerd voor de Keerbergen-poëzieprijs en de Basiel de Craene-prijs.
Ze publiceerde met haar zus Leen (illustrator) 'Liever lief' voor jonge tieners over bv. verliefdheid.
Haar lievelingsauteur is Paul Auster.
Ze ontving de 2-de prijs in de Kinder- en Jeugdjury voor 'Pompelmoes'.

Ze was lerares Nederlands in het volwassenenonderwijs en ze werkte een tijdje bij Ikea.

In 2007 verscheen haar tweede dichtbundel 'Omzicht', weer bij P, met acht schilderijen van Corry van Baarle. Het verlangen naar het onmogelijke is de kern van deze 33 gebundelde gedichten. Ze is nog jong en ze belooft ons niet louter gouden bergen, ze creëert ze ook daadwerkelijk. Hou haar in de gaten, ze komt pas los!

'De kamer is te klein voor ochtend en het donker veel te dik. Ik pas kleren bij het raam, ruil vaak voor stof, maar vind geen tint die kilte dempt. Slap licht verkleurt elk plan, mijn hoofd is niets dan damp en die bloes mist nog steeds een knoop. Er is geen dag dat ik niet op de honger van je handen hoop'

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 354



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)