Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Lotte Dodion: Houston we have a problem

Houston we have a problem

Liefste,
ik weet dat ge meer ruimte wilt,
maar hoeveel planeten wilt ge concreet?
Hoeveel lichtjaren moet ik van u verwijderd zijn
opdat ge weer kunt zweven?

Ge wilt mij niet langer met u meedragen,
Ge wilt weer gewichtloos zijn.
Een onbeduidende stip tussen zoveel andere?

Is het een ander,
een andere zon om rond te draaien?
Weet ge dan niet dat we allemaal dezelfde zijn?
Even vermoeiend, even verschroeiend
Evenveel pijn op termijn.

Ge hoeft geen vlaggen te planten,
Geen hemellichamen te veroveren,
Hier is het mijne,
Ik ben zwaartekracht,
Ik hou uw voeten op mijn grond.

Maar als gij per se de ruimte wilt,
Als ge denkt te zijn vastgeroest in uw baan,

loop naar de maan.
Word vergeten.


Lotte Dodion is geboren in 1987 in Sint-Truiden.
Ze is afgestudeerd op internationale politiek en interreligieuze dialoog. Momenteel studeert ze Germaanse talen en ze woont in Leuven.
Ze deed mee met de Soetendaelle poëziewedstrijd 2003.
In 2004 was ze de winnares van de Vlaams-Nederlandse Gouden Flits.
In 2005 won ze bij een Kunstbende-wedstrijd.
In 2006 maakte ze haar eerste monoloog 'Under (De)Construction'.
Ze was aanwezig bij CC Hasselt, de Buren te Brussel en de Singel in Antwerpen.
In 2009 verscheen haar poëzie in 'Print is dead. Nieuwe schrijvers uit Vlaanderen' (Meulenhoff/Manteau). Ze won met haar verbijsterend knap geschreven gedicht 'Houston we have a problem' het Brabant Gedicht 2010. Het is geïnspireerd op haar muze Frank de Winne. De jury roemde haar esthetische volmaaktheid en de magische uitstraling.
Ze dichtte ook over Jezus en veel over lijdende vrouwen.
Ze wil emoties oproepen, ook via haar toneelspel. Ze heeft een groot inlevingsvermogen en ze drinkt met mate, zegt ze. Ze kijkt haar publiek strak in de ogen, aan zelfverzekerdheid geen gebrek.
Ze leest graag het werk van o.a.: Charles Bukowski, Hugo Matthysen, Jotie T'Hooft, Jules Deelder en Anna Enquist. Verder leest ze graag romans van o.a.: Amélie Nothomb, Arnon Grunberg en Peter Verhelst.

Schrijven doet ze vooral 's nachts naast een geopend wijnvat. Ze houdt van rauwe poëzie, die niet zo nodig emoties door je strot wil duwen.
Ze was aanwezig bij 'Onbederf'lijk Vers' te 's-Hertogenbosch en op de vijfde Nacht van de Poëzie in België, waar ze de glorievolle winnares was van de Sprekende Ezelskop, waarbij Ramsey Nasr haar aankondigde.
Ze wil graag geld verdienen om in zichzelf te investeren. Ze is schoon om te zien en haar stem klinkt aanstekelijk humoristisch, vrolijk, gezond, helder, liefdevol en aantrekkelijk. Het fascineert haar wat de mensen elkaar allemaal aandoen, zowel positief als negatief. Het is echt de hoogste tijd dat een uitgever haar in de arm neemt.

'Nu is het bewezen, we lopen zelf leeg in mekaar, de wortels doorgeknipt, losgetrokken. Hoe harder we trekken, hoe losser de bodem, hoe meer grond we aan elkaar verliezen'

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 juni 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 11 stemmen 731



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)