Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Astrid Dewancker: Zo zie ik je

Zo zie ik je

zo zie ik je van op de rand
achter een deur in gekarteld glas
je lichaam schuimt en buigt
water druppelt langs je ruggegraat

aan mijn kant kom je naast me liggen
halfdroog en halfgod zonder haast
je gouden cijfers in een schuif geborgen
want tijd bestaat niet - zeg je

klaag niet om mijn defecten
als jij er niet meer bent zal ik je verzinnen
de poriën van je plooien uit stenen houwen
je onvolkomenheden vilten en verdichten

het zwarte doek wordt van de spiegel weg geschoven
wij alleen zien de wereld ondersteboven
proef zeg je - ik laat je van mijn lippen drinken
in je mond leg ik de smaak van je geslacht
bewaar het mijne voor de slechte dagen


Astrid Irma Hendrika Dewancker is geboren in 1949 te Roeselare.
Ze studeerde van 1967 tot 1969 secretariaat en moderne talen. Ze werkte ooit als directiesecretaresse en als tandartsassistente.
Ze woont en werkt in Oostende.
Ze nam deel aan verschillende cursussen Creatief Schrijven voor proza, poëzie en toneel.
Ze is Laureate literaire creatie aan de academie van Ieper 2001.
Ze schrijft ook proza en toneelteksten.
Poëzie schrijft ze ook in het Frans en het Engels.

Enkele geliefde schrijvers van haar zijn: Londersele, Jeroen Brouwers, Arnon Grunberg, Bernard Dewulf en Dimitri Verhulst.
Enkele geliefde boeken zijn: 'Bezonken rood', 'Tirza' en 'De eenzaamheid van de priemgetallen'.
Ze verlangt ernaar om haar eerste dichtbundel te gaan uitgeven.
In 1998 is ze na een lange pauze weer opnieuw begonnen te schrijven.
Ze won de eerste prijs Creatief Schrijven voor poëzie op de boekenbeurs in Antwerpen, dat was in 2005.
Ze publiceerde o.a. in: Concept, Verzin, Watou Dichter Bij Kunst, Write History, Schoon Schip, Het beste van tien jaar Meander en Meander E-magazine.
Ze trad op tijdens het internationale poëziefestival in Struga, Macedonië, in 2008. Dat heette de 'Night without punctuation'. Astrid was een van de twaalf Vlaamse dichters en ze staat dus ook op de verzamelCD 'Letter Lake Verses from Flanders'.
Ze las voor in de Rotary Club bij een miniatuurkerk, die inmiddels in brons is gegoten voor blinden en slechtzienden. Ook is er een gedicht van haar bij geplaatst. Tevens las ze voor tijdens het poëziefestival in 'Ghent en cap', in het project 'Poëzie voor en met blinden en slechtzienden. Ook was ze bij 'Brussel Literair Vrij Podium' in het BeursKafé.
Ze behoort tot de vijfig beste meester-dichters van België.

'Soms wil ik mezelf te buiten gaan in breken en in snijden, als mijn hand een naakt wijnglas omklemt, reik ik naar scherven, aan jou doodgaan kan ik niet, jij die al mijn monden zingt en met je ogen draait als je oude Château La Tour proeft'

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 juni 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.8 met 10 stemmen 1.070



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
14 juni 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Wat een prachtig gedicht van haar!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)