Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Nicole Ledegen: Openstaand voor de liefde

Openstaand voor de liefde

(gedicht bij de keramische sculptuur van MaRf 'Openstaand voor de liefde')

gij, vrouwe met de vissenstaart
gij scheurt me rauw;
in holtes tast ge mij aan

bruidsgaar
uw vilten kleed
uw zielenpels
de buitenwereld slingert
uw boegbeeld naar binnen

gij staat
gegrond, geaard
in laagjes opgerold geluk
wees mooi en
zwijgen doet ge al
tot in de vin fier opzij
als in draf gezeten
een vrouw tot silhouet of lijn herleid
danst toch haar pose
een golfslag in lenige lenden
onthult gekwetste plooibaarheid voor hem

kleurdraadjes uit ragfijn web
glijden uit in een duistere oven
vol glimmende godjes

hoor de herten burlen!
het bronst in haar
al één zijn

Nicole Ledegen is geboren in 1957 te Gent. Ze is dichteres, logopediste en leerkracht. Ze groeide op in Gentbrugge en in 1979 woonde ze op vele plekken in Gent. Alleen in 1990/1991 woonde ze in Ronse. Momenteel woont ze nog steeds in haar geliefde Gent. Ze studeerde logopedie in Gent en ze leerde de voordrachtkunst van de actrice en lerares Arlette Walgraef aan de Muziekacademie in Gentbrugge. In 1994 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Toen de vogelverschrikker sprak', uitgegeven door de Dilbeekse Cahiers. Ze publiceerde haar gedichten en verhalen o.a. in 'Wel' en 'Concept'. Ook staat ze in verschillende bloemlezingen; in 'Op hoop van liefde', 'Dichters uit Vlaanderen en Nederland met woorden voor Anton van Wilderode', 'Luister naar mijn woorden' en de Literaire kalender 1999. Ook publiceerde ze gedichten in Vlaamse kranten. Ze behaalde in 2000 nog een onderwijsdiploma aan de Hogeschool van Gent. Ze werkte als lerares in Zele en Destelbergen. Als logopediste werkte ze in Ronse en ze werkte als lerares aan het Gentse Atheneum. Ze is ook nog lerares Creatief Schrijven aan de Vrije Academie Gent. Met het schrijven van poëzie verwerkt Nicole haar ervaringen, emoties, dromen, klanken en ritmen. Ze werkte mee aan De Schrijverskaravaan te Brussel en ze maakte vele teksten bij beeldende kunst, o.a. bij werk van MaRf en bij batik- en textielkunst van Hélène de Ridder. In 2001 begon ze met haar Studio Rinkelsteeltje, waar haar poëzie te horen is in muziek- en klankimprovisaties, samen met pianist Rudy de Sutter, violiste/zangeres Pascale van Haelst, didgeridoo-speler Jean Vermeulen en saxofonist Geert Neckebroeck. Ze maakte kinderpoëziewandelingen en ze gidste de Poëzieroute, tevens stelde ze poëzieworkshops samen. Ze is sprookjesvertelster op de zolder van het Poëziecentrum, ze is muziekpedagoge en toneelspeelster. Als Woordenfee laat ze o.a. de Ridder die rijmt, de Zotte Koning en de Klanktovenaar aan het woord. Deze poëzie-initiatie voor kinderen heet Het Poëziekasteel. En dat is nog maar een kleine greep uit wat ze allemaal in en rondom Gent doet ten bate van de poëzieverspreiding en -verheerlijking. Iemand die haar artisticiteit volop benut.

'een minnestreeltje, streelwarm en koesterarmen, even snoepen van je huid en haar, stulp je lippen rond, dit wordt een snoetpartij, tussen een warboel benen kruip ik tot in je veilig okselnest en zing voor jou mijn weerloos lied van minnen en van zinnen'

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 september 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.2 met 6 stemmen 191



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)