Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jules Deelder: Oh kut

Oh kut

Oh kut, oh snee, oh pruim, oh spleet, oh gleuf, oh naad, oh kier, oh reet, oh gat, oh dot, oh doos, oh meuk, oh muts, oh klier, oh bef, oh prut, oh peer, oh vijg, oh dop, oh deur, oh lek, oh put, oh kloof, oh scheur, oh rits, oh snits, oh lik, oh stuk, oh pot, oh punt, oh kruis, oh munt, oh poort, oh zucht, oh tuin, oh lust, oh moes, oh vlaai, oh muis, oh trut, oh vlucht, oh krocht, oh brug, oh kolk, oh veeg, oh dirk, oh kees, oh hol, oh grot, oh schacht, oh bron, oh dal, oh hok, oh wak, oh wel, oh kwal, oh soes, oh tas, oh voos, oh kwast, oh zweer, oh puist, oh moot, oh schram, oh flens, oh roos, oh poes, oh jet, oh sluis, oh pomp, oh lurk, oh kets, oh schelp, oh snee, oh poel, oh zee, oh zacht, oh zout, oh zoet, oh wee, oh hals, oh fles, oh vaas, oh kat, oh mond, oh wond, oh jaap, oh kwel, oh vat, oh val, toef, oh zalf, oh vloek, oh troost, oh kuil, oh graf, oh klem, oh kluif, oh spons, oh kruik, oh klit, oh snor, oh plons, oh fuik, oh dons, oh kluit, oh lonk, oh tuit, oh in, oh uit, oh in, oh uit.


Julius Anton Deelder is geboren in 1944 te Rotterdam, in de wijk Overschie.
Hij is de zoon van een Rotterdamse handelaar in vleeswaren.
Na de HBS studeerde hij enkele jaren Nederlands.

Toen hij elf was schreef hij zijn eerste gedicht, getiteld 'Hoort, men werpt een atoombom'.
In 1962 debuteerde hij in het Algemeen Handelsblad met zijn gedicht 'Straat'.
In 1963 publiceerde hij in een literair tijdschrift met zijn gedicht 'Leert Uw vogels kennen'.
Het was Simon Vinkenoog, die hem ontdekt heeft. In 1966 nodigde Simon hem uit om naar een poëziemanifestatie in theater Carré te Amsterdam te komen. Jules was present en scoorde meteen.
In 1967 ontmoette hij Jimi Hendrix, die bij hem bleef overnachten; hij kreeg een briefje waarop staat: 'Let your mind and fancy roll on'.

In 1968 verscheen zijn dichtdebuutbundel 'ABC voor de genieter van Marihuana', onder zijn pseudoniem Julian the Joint en in samenwerking met Rob Peters.
In 1969 verscheen 'Gloria Satoria' onder zijn eigen naam en hij ging ook korte verhalen schrijven.
In 1985 schreef hij het stripboek 'Amber en Akka', met tekeningen van Rob Peters.
In 1988 ontving hij de Anna Blaman Prijs.
In de jaren negentig trad hij veel op met Herman Brood en Bart Chabot.
Hij is performer, jazz-drummer en Sparta-fan.
Hij drumt in 'Trio Me Reet', een gezelschap van vijf heren.
Hij verzamelt vlinderzonnebrillen en hij gaat vaak gekleed in een gangsterpak, hij heeft (had) gladgekamd gelhaar en een geraffineerde sik. Meestal draagt hij een donkere design-zonnebril. Tevens heeft hij chique flamencodansersenkellaarsjes.
Jules schrijft vooral over Rotterdam, drugs, jazz, de Tweede Wereldoorlog en het Derde Rijk. Zijn werk is absurdistisch te noemen.
Hij was acteur in populaire reclamespots, voor Legner-jenever en voor een wasmiddel voor zwarte kledij en samen met Johnny van Doorn voor een zoutje dat 'Djokja' heette.

Hij schrijft in korte zinnen en hij gebruikt Engelse (pop)woorden, hij is dan ook een typische performance poet/popdichter. Voordragen doet hij heel snel, alsof hij achtervolgd wordt door zichzelf.

Hij schreef twee toneelstukken en twee vertalingen, van Sophocles en Jim Cartwright.
'Oh kut' kwam in 1997 uit op cd, in een duet met Herman Brood.
Hij wordt ook wel de nachtburgemeester van Rotterdam genoemd.
In 2004 kreeg hij de Wolfert van Borselenpenning.
In 2005 ontving hij de Tollens-prijs en hij ontving de Edisonprijs voor zijn cd 'Deelder blijft draaien'.
Sinds 2007 heeft hij zijn eigen radio-programma bij Arrow Jazz FM, DeeldeRadio.
In 2008 verscheen 'Tussentijds' en in 2011 'Ruisch'.

Hij loopt al tegen de zeventig, veel opzienbarends hoeven we van hem niet meer te verwachten, hij heeft zijn typische Deelder-stempel wel op de Nederlandse poëziegeschiedenis gedrukt, hij heeft meer dan genoeg bewezen wat hij kan, het is wel goed zo. Overdaad schaadt en meer van hetzelfde werkt averechts, gaat vervelen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 juli 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.7 met 3 stemmen 5.763



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Elin Haitsma
Datum:
1 augustus 2021
Je intrepetatie is niet goed, er staan geen comma's in het opriginele gedicht, geen h's achter de O's, het wordt dan: O kut O snee O pruim O spleet O gleuf O naad O kier O reet O gat O dot O doos O meuk O muts O klier O bef O prut O peer O vijg O dop O deur O lek oh put O kloof O scheur O rits O snits O stuk O pot O punt O kruis O munt O poort oh zucht O tuin O lust O moes O vlaai O muis O trut O vrucht O krocht O brug O kolk etc
Naam:
Monique Methorst
Datum:
3 juli 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Heb hem jaren terug in Amersfoort gezien, vond hem geweldig.
Naam:
Fred
Datum:
3 juli 2011
Tsja, als je vader handelaar in vleeswaren was, dan ligt zo'n rosbiefgedicht op de loer.
Sinds 'Oh Kut' noem ik hem Jules Dildo...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)