Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tsead Bruinja: We reden door dezelfde straat

We reden door dezelfde straat
ik wist dat je een omweg nam
en dat er een afslag kwam
we liepen op hetzelfde strand
ik wist dat je een omweg nam
en dat er een afslag kwam

we leven op dezelfde planeet
bij ieder van ons hang ik een telefoon
aan de muur

ik wilde niet dat er een afslag kwam
ik wilde slingers nachten lang

er is een straat een strand een planeet
en een nacht waar we over en door elkaar heen bewegen
zoals stemmingen en herinneringen
zich in ons verdringen bij een weerzien

een gezamenlijk verleden
klinkt zo koel

we reden door dezelfde straat
ik wist dat je een omweg nam

Tsead Bruinja is geboren in 1974 te Rinsumageest. Hij zat op de lagere school te Damwoude en Kollum (hé, ik ook in Kollum!) en in 1994 haalde hij zijn Atheneum-diploma in Buitenpost.
Daarna ging hij Engelse taal en -letterkunde en Friese taal en -letterkunde studeren aan de universiteit van Groningen.
Hij was bussenschoonmaker, supermarkmedewerker en verkoper van CD's.

Hij schrijft gedichten in het Nederlands en in het Fries.
In 2000 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'De wizers yn it read/De wijzers in het rood'.
In 2002 won hij samen met het collectief 'Gewassen' het Hendrik de Vries-stipendium van de stad Groningen.
Eind 2002 had hij een literair radioprogramma samen met Maria van Daalen en Daniël Dee.
Hij was mede-oprichter van 'Dichters in de Prinsentuin'.
Hij publiceerde de bloemlezing 'Startschot' met werk van Daniël Dee, Petra Else Jekel, Ramona Maramis en hemzelf.
In 2003 verhuisde hij naar Amsterdam en in datzelfde jaar verscheen 'Dat het zo hoorde' bij uitgeverij Contact, zijn eerste Nederlandstalige dichtbundel, die in 2004 genomineerd werd voor de Jo Peters Poëzieprijs. In 2004 stelde hij met Daniël Dee de legendarische bloemlezing 'Kutgedichten' samen. Klinkt zo lekker in de mond. Tevens verscheen de bundel 'Batterij'.
In 2005 werd 'Kutgedichten' opgevolgd door 'Klotengedichten', een bloemlezing over het andere geslachtsonderwerp, net zo lekker klinkend. Hij won in 2005 de Ancoprijs, wat hem o.a. een schilderij van Anne Feddema opleverde. Hij verzorgde ook de bloemlezing 'Droom in Blauwe regenjas - nieuwe Friesche dichters'.
Van 2006 tot 2009 was Tsead redacteur van 'Awater', hij was al redacteur van 'Hjir' geweest.
In 2007 verscheen de bundel 'Bang voor de bal' en hij won 'The Battle of the Poets'.
Hij won ook De gouden Lykdoarn (De gouden Likdoorn) voor het grootste cliché in een gedicht en hij won vijf weken op het eiland Sylt met 500 euro zakgeld.
In 2008 maakte Herman van Veen schilderijen bij zijn werk, die een plek vonden in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden en zijn bundel 'Angel' verscheen, die men destijds kon downloaden via www. de contrabas.com.
Hij werd tweede bij de nomiatie voor de Dichter des Vaderlands 2009-2013, we weten allen dat Ramsey Nasr hem net voorbij streefde.
Hij is recensent, o.a. voor Trouw, presentator en interviewer.
Hij trad o.a. op in: Indonesië, Nicaragua, Zimbabwe, Litouwen, Polen, Frankrijk en Duitsland. Meestal trad hij op met de muzikant Jaap van Keulen, maar ook wel met de flamencodanseres Tanja van Susteren.
In 2009 ontving hij de Kees van der Hoefprijs, vanwege zijn literaire activiteiten in Groningen.

In 2010 verscheen de bundel 'Overwoekerd'.
Hij publiceerde in: De Gids, Bunker Hill, Poëziekrant, Parmentier, Raster, De Revisor, Revolver, De Zingende Zaag, Tzum, Krakatau, Hjir ect.
Hij trad o.a. op bij: Poetry International, De Nacht van de Poëzie, Dichters in de Prinsentuin, De Wintertuin, Het Tuinfeest te Deventer, De Nachten, Zuiderzinnen en Dichter aan huis.

Zijn werk werd ook vertaald in het Afrikaans, het Arabisch en het Sloveens.
Zijn stem klinkt hees, rationeel, gedreven, heftig, strijdbaar, uiterst serieus, snel en sterk geconcentreerd. Deze powerpoet is nog lang niet klaar.

'even kijken wie de lekkerste borsten heeft tijdens het college, even snoepen van de truitjes in de pauze, mijn mond is een klooster vol oeh's en ah's, maar ik laat mijn broek niet zakken, ik laat mijn kaak niet zakken voor de docent'

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 juli 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 4 stemmen 1.151



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
27 juli 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar het schrijfwerk, mooi verwoord Joanan

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)