Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Lianne van Kalken: Oceaan

Oceaan

Ik koester je om de inktvlekken
die je mij kan laten vuil maken opdat jou

De ijzige blik van je mond als je slaapt
wandelt,
je loop van stappen kent geen vastere grond
onder je - dat weet je.

De komma's die ik door je kan denken
achter elke zin bestaat geen einde.

Opdat je trouwer bent dan alle
golden retrievers bij elkaar en
hóe ironisch: je bent niet eens
een hondenvriend.

Omdat ik los kan laten van je terwijl
tegelijkertijd mijn hele zijn tegenstribbelt
maar omdat het principe kan zijn in mij.

Je bestaan brengt trillingen over
van hier tot troost en verder
dan de grootste afstand.

Ik koester je
omdat mijn taal geen gebrek
aan je kan spreken.

Lianne van Kalken is geboren in 1990 te Vlaardingen. Ze is verhuisd naar Hoesbroek en daar zat ze op het VWO, het Sint Jan College te Hoensbroek. Ze observeert met vlijmscherp gevoel/intuïtie en ze is een uitstekende sfeeraanvoelster. Ze stond in de Doe Maar Dicht Maar-bundels van 2005 en 2006. In 2007 was ze één van de beste tien winnaars. Ze werd in 2007 gesponsord door het bedrijf Corpus Advice, omdat men haar beschouwde als een talentvolle jongere. In 2007 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Bar' bij uitgeverij Textmessage. Ze was de jongste poëziedebutante in Nederland, namelijk zeventien jaar. Het is duidelijk poëzie van een jonge adolescente, hier en daar naïef en zoetsappig, maar al met al wel overtuigend kiemwerk. Voldoende water en wijn doet wonderen. Ze schrijft vooral over haar heftige liefdesgevoelens. Veel van haar woorden kunnen nog worden omgewerkt tot pakkende metaforen. Lianne heeft onschuldig blond haar en prachtige, blauwe ogen, maar vergis je niet, deze Marilyn Monroe is net zo brutaal gewiekst als Heleen van Royen, waarmee ze wordt vergeleken door haar uitgever, lekker stout dus, maar toch aangepast gezien Van Royen, geen echt compliment dus, 'een beetje dom' aldus Maxima. Sommigen hadden dan ook liever gehad dat zij een paar jaar later debuteerde, maar gedane zaken nemen geen keer en waarom zou je jezelf gelijk moeten presenteren als een uitgekristalliseerse Vasalis of Enquist? Haar uitgever schrijft dat 'haar onderwerpen zo triviaal zijn als die van Herzberg', wat klinkklare nonsens is, want Judith Herzberg maakt juist het triviale uiterst bijzonder en van grote diepgang, waardoor haar onderwerpen juist ongewoon zijn. Hoe dan ook, ze redt het ook wel zonder de uitglijdingen van haar eerste uitgever. Ze is zo iemand die versierpogingen direct rigoreus torpedeerd, geen geslijm of moeilijk en langdradig gedoe, gewoon alles of niets. Of dat een wijze instelling is, laat ik even buiten beschouwing. Ze droeg o.a. voor in de Groningse Stadsschouwburg, in 'De Bastaard' te Utrecht, in het 'Delta Hotel' te Vlaardingen (Glynx) en in de Nacht van de Nacht, eveneens in Vlaardingen. Uit 'Bar': 'Waar zijn hand ligt op mijn billen, daar kijkt ze naar het meisje in de hoek, ze zegt (en ik geloof haar, met al haar ervaring, in soortgelijke situaties) een tienjarige relatie is niet niks, maar ach alles kan kapot'. Ze slaagde in 2009 voor haar VWO-examen. Ze is redactielid van Krakatau, waar ze ook zelf in publiceert, poëzie en recensies. Ze staat met één gedicht in Komrij's 'De 21ste eeuw in 185 gedichten' (2010). Ze treedt nog geregeld op en haar stem klinkt poeslief, ingehouden, teder, fruitig en nederig. Ze is inmiddels 21, dus een jongedame, die hopelijk binnen afzienbare tijd met een tweede dichtbundel op de proppen komt. Gedurfder.

'ik vroeg me af of zijn huid net zo lekker zou ruiken als die van hem en hem en hem en toen ik wist dat ik gevonden was door zijn ogen heb ik maar even gekeken zo van naast-mij-word-jij-morgen-niet-wakker-maar-naast-haar-en-haar-en -haar-en-zo'

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.5 met 2 stemmen 252



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)