Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sterre van Rossem: De man naast mijn bed

De man naast mijn bed

Het is een vreemde man, 's avonds aan mijn bed
die met spinnenvingers de nacht tot draad maakt
planeten aaneen weeft, de wereld rondom een spoel legt

Hij spant een streng dan glinsterend een sterrenstof
tussen de beelden uit mijn hoofd, erover laat hij
een circus kleine mensjes dansen

Dat, zegt hij, zijn je verlangens. Ze zijn nog jong,
je boft, fluistert hij. Ik ril van opgewonden angst

Hij pelt een glazen ui, vangt mijn tranen in een fles
stopt er briefjes zonder woorden bij en
belooft het geheel op de maan te laten

Hij tekent velden op mijn wang, hangt
om mijn nek een sleutel zonder slot. De wegen
die hij op een kaart aangeeft, zijn nog niet gelegd

Soms zit hij er tot het morgen gloren
zijn haar van stoffig grijs tot oranje breed
ogen geleidelijk aan melkwit, zijn spinnenvingers
vergaan met de schaduwen langs de rand


Sterre van Rossem is geboren in 1984, de geboorteplaats is mij onbekend. Ze studeerde Literatuurwetenschap, Religiestudies en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam.
Ze voltooide haar Research Master Cultural Analysis in Amsterdam.

Ze is mede-oprichtster van het artiestencollectief Furthur Labelz. Ze hebben F.L. opgericht om de klassieke vormen van kunst naar een hipper en jonger podium te brengen. De andere leden zijn: Matthew Pawlicki-Sinclair, danser bij het Nationaal Ballet, Thijs Havens, muzikant, en Sam Levine, volgens mij balletdanseres.
Sterre heeft het literair-culturele tijdschrift 'PreFab' opgezet, ze was drie edities hoofdredactrice. Ze publiceerde o.a. in: Met Andere Zinnen en Desert Fish. Verder in de verzamelbundel 'Over de grens'.

Sterre woont in Amsterdam en New York.
In 2010 verscheen haar verhalenbundel 'Een smaak van liefde' bij uitgeverij Prometheus. Het zijn sprookjesachtige verhalen, die zich afspelen aan de schemerkant van de werkelijkheid. Ze schrijft over tijd, herinnering, identiteit, leven en dood. Ze schrijft met name fictieve, licht absurde en magisch-realistische verhalen, wat mij doet denken aan de televisieserie 'Twylight Zone'. Bij Furthur Labelz is ze verhalenverteller en performer en uitstekend danseres. Ze was ermee bij de Uitmarkt, het Noorderzon Festival en Crossing Border. Zelf was ze ook aanwezig bij 'Dichters in de Prinsentuin'. Ook is ze de free-lance maker van 'Dorst' bij de VPRO, een nieuw podium voor jong talent.

Sterre wordt geïnspireerd door: haar dromen, Bob Dylan, Vasalis, Annie M.G. Schmidt, Roald Dahl, Paul Auster, Judith Butler, Michel Foucault, Arthouse films, musea en haar grootouders.
Ze wil mensen weer aan het dromen en aan het spelen krijgen. Ze is milieubewust, vegetariër en part-time vrijwilliger. Ze zingt graag hardop tijdens het fietsen, ze gapt hotelzeepjes, ze kookt graag vegetarische gerechten voor haar vleesetende vrienden, ze doet aan yoga, ze gaat graag naar balletvoorstellingen en ze drinkt graag wijn met haar wijndrinkende vriendinnen.
Ze herkende eens een zeer bekende schrijver niet, die toen hevig gepikeerd was.
Voorts heeft ze een grote bewondering voor Linda de Mol. Daar ga ik even geen persoonlijke mening aan toevoegen.
Haar inspiratie komt meestal tijdens het douchen, een wandeling of vlak voordat ze in slaap valt.
Haar stem klinkt helder, zeker, zuiver-vrouwelijk, aandoenlijk, kwetsbaar en intrigerend.
Lieve Sterre, je weet het natuurlijk ook zelf wel, maar ik benadruk het maar even, bij Prometheus geven ze ook dichtbundels uit! (-)

'Ik leef langs de randen en dans de graven open, ik gooi hele hoge ogen; ik ben de sterren die uit de hemel tot de mensen komen, de stappen van wolven die in roedels lopen en janken naar de naakte maan'

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.3 met 7 stemmen 209



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)