Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Suze Sanders: De koe

De koe

de koe die zich ging spiegelen
juist toen ik langs het water reed
in warmte van de voorjaarszon
was het om mij dat zij daar stond,
zag of haar zwarte neus nog glom
en of haar ogen glansden

ik moest het raden uit haar blik
een vriendin, schat ik,
kwam langzaam grazend aangelopen
likte even aan haar flanken
en wilde haar berijden gaan
mijn koe bleef even staan
maar schudde toen haar glimmend lijf
zo'n hitsig wijf kon haar nu niet bekoren
ik nam mijn fiets en groette haar
zij keek mij aan en kauwde traag

die avond liep ik door mijn tuin
achter de boom die bladstil stond
hing onheilspellend dondergrijs
ver weg lagen de koeien

toen, in de stilte van de wind
en langs de warmte van die dag
hoorde ik plotseling haar angst
in het aanhoudend loeien


Albertien Klunder-Hof oftewel Suze Sanders is geboren in 1953 te Goes. Haar vader heet Jan Hof, die opgroeide in Westdorp (Drente); hij schreef een boek over dit dorp en hij was een verwoed walnotenbomenkweker.
Haar moeder groeide op in Grolloo. Haar ouders zijn in Drente geboren, dat verklaart waarom ze later ook gedichten in het Drents schrijft. Ze volgde daarvoor wel eerst een spellingcursus Drents via Radio Noord.

Ze was als kind vaak op vakantie bij haar grootouders in Grolloo.

In 1955 verhuisde ze naar Rotterdam en in 1958 naar Pijnacker.
Ze voltooide de HBS-A, ze deed een jaar de Pedagogische Academie en bij Schoevers voltooide ze de opleiding tot directiesecretaresse. Ze werkte een jaar in Rotterdam en een jaar in Oslo.
Vanaf 1975 woont ze in de stad Groningen. Ze studeerde Noorse taal en -letterkunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ze is dan ook vertaalster van Noorse poëzie.
In 1986 debuteerde ze in het Drentse Literaire Tiedschrift 'ROET', waarna ze nog herhaaldelijk hierin publiceerde.
In 1991 ontving ze de aanmoedigingsprijs de Reyer Onno van Ettingenpries. In datzelfde jaar verscheen haar Drentse dichtbundeldebuut 'Zacht dwingend' bij De Klencke Pers, gevolgd door 'Echo', 'Het stille hoes', 'Heen en weer', 'Alsof de steen spreekt' en 'Langs de vloedlien van de winter'.
Bij Het Drentse Boek (Beilen) verscheen 'As langs de muren d'aovond slöp', 'Een zeum van locht' en wederom 'Alsof de steen spreekt' (2001), maar nu in de Nederlandse versie, haar Nederlandse debuutbundel. Op de cover staat een foto van haar, het is een harde rots met zacht mos, gemaakt in Hardangervidda.
Ze publiceerde ook diverse bibliofiele uitgaven.
Verder was Suze medewerkster bij enkele projecten; 'Gedichten in het Darp' (Oosterhesselen), 'Taal der Verbeelding' (Emmen) en 'Dicht! bij de psychiatrie' (Zuidlaren).
Bij Radio Drenthe werkte ze mee aan de rubriek 'Dichter van de maond' en ze schreef columns voor deze radio-zender.
Het Drents Symfonieorkest speelde drie op muziek gezette gedichten van haar. De Drentse zanger Ab Drijver zette haar gedicht 'En komp de dag' (En als de dag komt) op muziek, ene Luc Oostra en het Nedersaksisch Vocaal Ensemble deden dat ook.
Ze geeft Noorse les en vanaf 2010 is ze eindredacteur van 'De Taolkraant'. Ze schrijft ook kindergedichten en ze vertaalde het toneelstuk 'Et Dukkehjem' van Hendrik Ibsen.
Suze is getrouwd en heeft twee kinderen.
Hopelijk gaat ze de Drentse taalgrenzen nog eens opnieuw te buiten.

'Zolang ik leef dacht ik mijzelf een vrouw, maar kennelijk was dat een grove blunder, ik lees: 'Enlarge your penis, Mrs. Klunder!', dan krijg je die verwarring toch al gauw, heeft onze lieve heer een fout gemaakt? en is bij mij de penis afgehaakt?'

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.2 met 4 stemmen 139



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Suze Sanders
Datum:
25 augustus 2011
Dank voor de aandacht voor mijn gedicht!
Voor wat betreft de informatie over mijn dichtbundels: de bij 'Klencke Pers' genoemde werken zijn bibliofiele uitgaven.
'Langs de vloedlien van de winter' (2006) hoort daar niet bij, maar is uitgegeven door 'Het Drentse Boek', net als de andere genoemde titels.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)