Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Pedofilie.

Ik wil in deze beschouwing het probleem “pedofilie” ter discussie stellen. Onder pedofilie wordt verstaan de seksuele aantrekking tot kinderen. Iemand die deze seksuele gevoelens heeft noemen we een pedofiel.

Meestal zijn het volwassenen die zich tot kinderen aangetrokken voelen, doch bij veel pedofielen was deze seksuele begeerte al voor de volwassenheid aanwezig. Er zijn pedofielen die vallen op heel jonge kinderen in de leeftijd onder de 6 jaar en pedofielen die zich aangetrokken voelen tot kinderen vlak voor of net in de puberteit.
Sommige pedofielen ambiëren seks met kinderen, anderen niet. Een pedofiel die seks heeft met een kind noemen we een pedoseksueel. Pedoseksueel gedrag kan net zoals hetero- en homoseksuele seks liefdevolle en agressieve vormen aannemen. Pedofilie is gerelateerd aan de erotiek, pedoseksualiteit is daarbij een fysieke uitdrukkingsvorm van die begeerte. Vijandig pedoseksueel gedrag zou geen pedofilie moeten worden genoemd, maar lust-crimineel gedrag.

Pedofilie is niet iets van deze tijd, het kwam ook al in de klassieke oudheid voor. Kinderen werden in het verleden niet als een speciaal soort mens gezien, maar als een klein formaat volwassene. Vanaf de leeftijd van 7 jaar was het gebruikelijk dat kinderen ook moesten meewerken in het huishouden en op het land en waren aanwezig bij onthoofdingen, ophangingen en keken naar het vuur van de brandstapel.
In de Grieks-Romeinse cultuur kwam een vorm van pederastie voor, waarbij de oudere zijn op levenservaring berustende kennis overdroeg aan een jonge leerling, in ruil voor regelmatig gezelschap en genegenheid. Het ideale model was misschien zuiver didactisch van karakter, doch seksuele voorkeuren en liefde speelden soms een belangrijke rol. Ook werden leerlingen ingewijd in de mysteriën van het leven, waarbij bepaalde riten werden gevolgd. In het verleden was seksualiteit tussen volwassenen en kinderen niet abnormaal. Dit kwam voor in alle milieus, ook aan het hof van de Franse koning.

Wij zijn als maatschappij bang dat onze kinderen worden blootgesteld aan seksueel misbruik. Dat een pedoseksueel een kind verkracht of misschien wel vermoordt. Maar we moeten ons goed realiseren dat een pedofiel zeker geen verkrachter of moordenaar is, net zoals een heteroseksuele man die sterk opgewonden raakt door een prostituee, haar normaal gesproken geen schade zal toebrengen. We kunnen als maatschappij het bestaan van mensen met pedofiele neigingen niet ontkennen en we zullen deze speciale genegenheid voor kinderen moeten leren accepteren.
Het in bezit hebben van kinderporno is terecht strafbaar, omdat kinderen hiervoor worden misbruikt, maar er zal een alternatief moeten komen. Misschien is kunst porno, door de computer gefabriceerde plaatjes van jonge kinderen, een mogelijkheid om een pedofiel of pedoseksueel te bevredigen. Ik beschouw dit als een probleem van onze maatschappij, dus een probleem dat ons allen aangaat.

Een mens is een bijzonder gecompliceerd wezen en wat wij normaal vinden is gekleurd door de tijd en de mening van anderen. Zij doen ons geloven dat er maar een soort normaal mens zou moeten bestaan. Gelukkig hebben we ons steeds meer kunnen bevrijden van taboes die ons anders zijn afkeuren. Ik hoop dat een zo emotioneel beladen onderwerp als pedofilie bespreekbaar kan worden.


Zie ook: http://www.spirituelefilosofie.blogspot.com

Schrijver: J.J.v.Verre, 3 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.5 met 22 stemmen 851



Er zijn 6 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
5 augustus 2011
Email:
joke190411telfort.nl
Kunst porno via/door de computer? Hebt U nog even, al die gekke schutters met hun schietpartijen en massa slachtingen speelde allemaal video games! Ja op de COMPUTER!
Ze worden er alleen maar beter en wijzer van ( in/met hun afwijking) op zijn zacht gezegd.

En dat in een tijd waar we praten over orgaandonatie...dat vindt men eng je kan iets meekrijgen van de gever.
Moet ik nu toch even over nadenken,
geef een pedo een nieuw orgaan komen die pedofielen misschien van hun probleem af.
Ja elk nadeel zijn voordeel......

(Ja ik wil wel een orgaan, op één na dan!)
Naam:
Johan
Datum:
5 augustus 2011
Ik ben van mening dat we als maatschappij niks te maken willen hebben met pedofielen die niet van onze kinderen kunnen afblijven.We moeten dit gedrag niet accepteren.Ook misdadigers kunnen waarschijnlijk weinig doen aan hun daden, omdat ze ziek zijn of een aangeboren stoornis hebben. Deze mensen sluiten we toch ook op om de samenleving te beschermen? We moeten kiezen voor veiligheid en niet elk abnormaal persoon ontzien voor zijn of haar stoornis.
Naam:
Len Cornelis
Datum:
4 augustus 2011
Eerste regels wekken indruk of lezers oliedom zijn. Bijdrage is geen literaire 'provocatie' rond taboe, vind ik. Meer belerend en weinig invoelend. Maakt hier even discussie los. Ja, ja, van Verre als 'moedig' schrijver. Lees ook de schokkende verhalen over misbruik door RK-geestelijken. Ook daardoor is denken over dit 'taboe' zwaar gekanteld. Trouwens, is van Verre een pseudoniem? Na lezing van dit stukje begrijp ik dat beter. Ik bedoel dit niet grappig.
Naam:
J.de Groot
Datum:
3 augustus 2011
Email:
joke190411telfort.nl
He..kan je niet beter bij de
Justitie gaan werken,
Daar denken ze allemaal zo!
Daarom worden heel veel mensen buiten schot gehouden.
Ja ik snap het nu..eigen Ik eerst!
Slim... nee niet echt.


Ja wil nog wat zeggen,
maar doe ik niet... komt het er niet in.
Naam:
Silvage
Datum:
3 augustus 2011
Pedofilie mag dan zo oud als de wereld zijn, maar in deze maatschappij gelden andere normen dan in de prehistorie en Griekse cultuur. Laat dat duidelijk zijn.
Het leed dat je een kind ermee aandoet, tekent de ziel voor het leven. Daarover is inmiddels al genoeg bekend. Past niet in deze cultuur meer.. niet fris, op zijn zachtst uitgedrukt.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
3 augustus 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Ik moet helemaal nix en al helemaal niet begrip opgedrongen krijgen over iets wat gewoon weerzinwekkend is. Vind dit een onsmakelijk stukje schrijven, ik veracht elke volwassen persoon die kinderen niet met rust kunnen laten, laat ze goddamn ns gewoon kinderen mogen zijn ja!
Erover fantaseren is in mijn ogen al net zo smerig.
Al dat gewauwel over begrip, wat nou begrip..leer eerst maar eens begrijpen wat het met een kind doet en kom dan nog eens met zoiets aan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)