Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De dagen; deel II en tevens slot

Buiten het menselijk brein, het gezonde verstand zal ik maar zeggen, vliegen in stormwind ondefinieerbare, vage kwaadheden die willen binnendringen om te ontregelen: dit zijn de veroorzakers van ellende, rampspoed en traagheid in beslissingen die reeds hadden moeten zijn gerealiseerd/worden genomen toen de kiem zich aan het ontpoppen was. Als dagen langzaam maar zeker in lichtheid lengen of zich juist stabiliseren in een staat van bijna-permanente of zelfs volledige aanwezigheid waarbij avond en nacht niet meer bestaan in de hoedanigheid van schemer en donker spreken wij doorgaans van noorderlicht; elektrische ontladingen bij lage luchtdruk die voor lichtverschijnselen aan het gewelf zorgen waar de gemiddelde aarde- en zeker holbewoner zeker 'u' tegen zegt. Aurora borealis is fenomenaal. Geweldig en verbluffend.

Terwijl Salman Rushdie om het hoekje kijkt, knip ik de verlichting in mijn vitrinekast aan en realiseer mij dat in principe letterlijk de wereld aan een ieders voeten ligt. Door aantrekkings- en zwaartekracht is er altijd contact met onze planeet. Zal deze er altijd zijn, daar zweven enorm gaat vervelen en bovendien behoorlijk zwaar en niet te doen is daar stormwind na gedane zaken altijd weer van zich zal laten horen...!

Noordkaap, 2000

Schrijver: Annejan Kuperus, 3 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: reizen

1.0 met 4 stemmen 175



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)