Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Gisele Vranckx: Ontmoeting

Ontmoeting

hier lig ik naakt en ongeschonden
voor jou vouw ik mijn handen
heb niets te verbergen
al zocht je daar wel naar

hier lig ik naakt en ook geschonden
jij houdt mijn handen vast
blijft maar vragen stellen
naar dat wat je al weet

hier lig ik naakt en toch heel open
waarom ben je zo bang
ik ben een mens van vlees en bloed
je hebt me net ontmoet

Gisele Vranckx is geboren op 12 april 1965 te België. Ze woont samen met haar Spaanse echtgenoot in Purmerend. Ze is lid van de Dichterskring Waterland, die verder nog elf leden telt. Ze heeft een charmante, warmbloedige, Vlaamse tongval. Gisele schrijft al gedichten sinds haar twaalfde levensjaar. Pas in 2005 publiceerde ze haar eigen werk, via de Dichterskring Waterland. In 2006 publiceerde ze samen met de kunstfotograaf Jan Rijnders een poëtische fotokalender, die zeer gewild was. In 2007 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Licht & Donder', 150 exemplaren, die direct waren uitverkocht. Ze was al 42 jaar, maar laatbloeiers kunnen eveneens mooie kleuren en heerlijke geuren verspreiden. Ze publiceert geregeld gedichten in het gratis dagblad 'Spits' en ze heeft inmiddels veel roem geoogst als podiumdichteres op vele plekken in ons land. De krant Spits koos haar tot veelbelovend dichttalent. In 2007 won ze de publieksprijs van de gedichtenwedstrijd in Bergen op Zoom (Stichting Haft). Ook werden er in 2007 enkele gedichten van haar geëxposeerd in de 'Bijenkorf' van Den Haag. En in datzelfde jaar werd ze de beste vrouwelijke poetryslammer in Amersfoort. In Den Haag werden haar gedichten overal op posterformaat geëxposeerd, waarna die gedichten werden geveild ten bate van het Ronald Mac Donaldshuis. Ze werkte mee met de expositie van de Kunst- en Crearoute en ze werkte samen met de beeldend kunstenares Heleen Hoek. Met de kunstenaar Kees Kasbergen maakte ze zeven kunstkaarten. In 2008 won ze de publieksprijs met de landelijke gedichtendag van de bibliotheek het Markiezaat te Bergen op Zoom. Ook won ze de gedichtenwedstrijd Valentijn voor de Zondagskrant. Ze kreeg een eervolle vermelding bij de eerste Hillegomse Poëziewedstrijd in 2010. Ene Erwin W. noemde haar 'de Belgische godin - dat is zeg maar Willem Elsschot, maar dan met borsten.', tijdens Alkmaar Anders 2009. Op te vatten als een groot compliment, gevat in een dosis humorisme. Verder trad ze diverse keren her en der op tijdens de jaarlijkse Week van de Psychiatrie. Haar tweede bundel heet 'Vanuit de kern', waar ze veel verdriet en woede in verwerkt, gepresenteerd in het Cultuurhuis Wherelant te Purmerend. Ze schrijft rechtstreeks over haar aandienende emoties, zonder daarbij ingewikkelde beeldtaal te gebruiken of misleidende, mist vormende doolhoftrucs. Het is spreektaal van hart tot hart, ze opent haar sympathieke hart om tot andere harten door te dringen, toch lijkt het mij niet verkeerd dat ze meer manoeuvrerende beeldtaal gaat gebruiken, daar ze dan ook persoonlijker en gewaagder kan overkomen. 'Vanuit de kern' is gevuld met dertig gedichten en eigen illustraties. Ze bezit een juist evenwicht tussen haar poëzie en haar voordrachtkunst. Toch raad ik haar aan uit nog diepere lagen in haarzelf te putten, daar waar beelden als de Niagara-watervallen over je heen vallen. Gisele is een engelachtige verschijning met helderblauwe ogen, die dwars door je heen kijken. Van mij mag ze, als ze maar blijft dichten!, want ze is nog maar pas begonnen...

'ik spring nooit meer in sloten als tranen mij niet vangen, want in het web van leugens wil ik niet blijven hangen, ik heb het recht om boos te zijn als het mij echt niet zint, ik kies niet langer voor die schijn waarmee je niets begint, al tril ik door mijn hele lijf en waak ik nachten ver voorbij, geen mens heeft nog het recht te lopen over mij'

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.4 met 10 stemmen 450



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)