Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heleen Bosma: Bord

Bord

De borden waarop ooit iets
ten strengste verboden is geweest,
staan op vergeten percelen
in de schaduw van verwaaide bomen
achter uitgedijde hagen.
Niks is ervan over dan schroefgaten,
een vermolmde paal,
een rechthoek roest.

Wat heeft hier niet gemogen?
Pissen tegen bomen,
hazen wurgen,
beminnen in het struikgewas?
Of moest er iets wel?
Eet op die schillen en dozen,
hark streepjes binnen de perken en kijk
- wees stil! - op kousenvoeten
hoe ver ze strekt, de blauwe lucht,
en rap een beetje.

Een rechthoek roest, grijp kansen, nu.
Ontsnap door de kogelgaten in oud ijzer,
laat het zweet onder oksels verdampen,
drapeer hardnekkige dreigementen
naast het bankje in de prullenbak.
Doe wat je wilt, en doe het snel,
ergens in een kille loods
staat altijd weer een leesbaar bord
klaar in de grondverf.


Heleen Bosma is geboren in 1964.
Momenteel woont ze in Deventer en dat doet ze al een hele tijd, gezien het feit dat ze er stadsdichteres is geweest van 2009 tot 2011. Ze heeft Nederlands gestudeerd, met name de literatuur.
Met haar diploma op zak (moderne letterkunde) heeft ze bij een uitgeverij gewerkt. Ze bewerkte journalistieke teksten tot een leesbaar geheel, wat ze supercool vond om te doen. Toch wilde ze ook graag zelf boeken schrijven en publiceren.

Haar lievelingsdier is de wasbeer en toevallig wonen er drie wasberen in Deventer, zij het in een afgesloten kooi. Heleen bezoekt ze vaak om ze wat verhaaltjes voor te lezen, want ze vervelen zich zo. Ze zou ze wel willen bevrijden en hen dan stiekem meenemen naar haar eigen prachtige woonhuis met een zalige achtertuin, waar ze dan in kunnen ronddollen, maar ja, dan zouden ze waarschijnlijk weglopen en dat is ook niet de bedoeling. Dus struint Heleen vaak zonder de wasberen in haar zalige bloementuin, maar wel samen met haar vrolijke dochters, die daar heerlijk kunnen schommelen en haar vaste vriend Almar, met wie ze vaak een wit wijntje drinkt en de dag doorneemt.

Heleen schrijft ook mooie kinderboeken, die haar dochters later ook kunnen lezen. Ze heeft zelf veel prettige herinneringen aan haar eigen jeugd, maar soms gebruikt ze ook de verhalen van andere kinderen en ze praat veel met jeugdige leerlingen, waardoor ze extra inspiratie opdoet.
Ze maakt gedichten in opdracht en ze treedt regelmatig op naar aanleiding van haar poëzie en jeugdboeken. Ze bezoekt vaak schoolklassen en ze geeft poëzieworkshops aan leerlingen van basisscholen en middelbare scholen.

Ze is sinds 1999 full-time dichteres en schrijfster.
Ze won drie keer de Turingwedstrijd, waarbij Gerrit Komrij de jurydirecteur was. Ze staat met twee gedichten in 'Dansen op de maat van het ogenblik'.
In 2008 verscheen 'Een plan van allemaal', professionele hulpverleners praten over hun ervaringen met de eigen kracht, geïnterviewd door Heleen. Ze werkte samen met Alied van der Meer: zo ontstond het veelzijdige boek 'Overal in Overijssel', ook met poëzie, waar ze twee-en-een-half-jaar aan gewerkt hebben.
Ze organiseerden o.a. ook een kunstfietsroute met asfaltpoëzie.
In 2004 verscheen er al een humoristische dichtbundel, getiteld 'Liefdesspoor' en in 2008 'Vandaag is er een lichte lucht'.

Proza is o.a. 'Magie van de waarheid', 'Droomkelder', 'Je bent een kanjer' en 'Een heel gelukkig vandaag'.

In 2009 verscheen 'Onbeperkt houdbaar', een interview met de beeldend kunstenares Margreet Hajee.

In 2011 was het dan eindelijk zover, haar officiële dichtbundeldebuut 'Oostenwind' verscheen bij uitgeverij Passage, gepresenteerd in de Latijnse School van Deventer, ook met voordrachten van haar collega's Petra Else Jekel en Renée Luth.
Haar stem klinkt helder, lentefris, levenslustig en krijgshaftig. Zij is nog lang niet uitgeschreven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 6 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 2 stemmen 173



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Iris
Datum:
7 november 2011
Heel veel dank voor dit bijzondere en prachtige gedicht.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)