Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Giselle Ecury: Paradise lost

Paradise lost

buiten stond het palmend groen
stil langs de startbaan
in rafels te zwaaien
toen ik moest gaan
eilandskind

de wind draaide zich
de zee verbleekte
liep kolkend leeg
lucht wolkte vormeloos uiteen
de pop op mijn arm huilde
tranen van steen
warmte hield haar adem in
de zon ging uit
ik verdween
kind van zes

het vliegtuig vloog mij uit elkaar
nergens kwam ik aan
ik ben
alleen
niet van hier
niet meer van daar
ertussenin
ontdaan


Giselle Ecury is geboren in 1953 op het eiland Aruba, dat toen nog een onderdeel was van de Nederlandse Antillen.
Begin 1960, ze was toen zes, vertrok zij naar Nederland, waar haar moeder vandaan kwam; haar vader is Arubaans. Had haar moeder soms heimwee? Het lijkt mij ook heel erg om als kind zo'n tropisch, paradijselijk eiland te moeten verlaten, waar je al zoveel voetstappen hebt gezet en waar je zoveel Arubaanse indrukken hebt opgedaan.
Giselles leven en werk is nog altijd even sterk verbonden met beide culturen.
Ze woonde als kind in Bergen, waar Adriaan Roland Holst door de duinen kuierde, broedend op gedichten; in Blaricum, tussen de rijksten van ons kikkerlandje en in Naarden-Bussum, waar Frederik van Eeden met paard en wagen groente en fruit verkocht.
Na de middelbare school in Laren deed ze een Hogere Beroepsopleiding in Den Haag, waarvoor ze cum laude slaagde.
Ze was ruim tien jaar lerares Gezondheidskunde en Handenarbeid. Ook was ze ooit een gediplomeerde fitnessinstructeur in een fitnesscentrum, waarbij ze les gaf aan groepen en hen stimuleerde.

Giselle woont en werkt in Schoorl, waar ze graag door de duinen en langs de zee wandelt en mijmert.
Sinds 2000 is ze full-time dichteres/schrijfster, geeft ze lezingen en doet ze aan sfeerhuwelijken, waarbij ze dieper ingaat op de levens van het bruidspaar, gebruik makend van gedichten, citaten, gedachten en muziek. Datzelfde doet ze ook tijdens kraamfeesten, in overleg met de ouders, soms via een speciaal voor de baby geschreven sprookje of verhaaltje.

In 2005 verscheen haar dichtbundeldebuut 'Terug die tijd' (Concerve), met makkelijk toegankelijke, duidelijke poëzie. Ze schreef het aan het ziekbed van haar dementerende moeder. Het gedicht 'Paradise lost' verscheen in de bloemlezing 'Vaar naar de vuurtoren', gedichten over twaalf eilanden van het Koninkrijk der Nederlanden. Haar tante Nydia Ecury staat er ook in met haar gedicht 'Herinnering'.

Giselle schrijft over liefde en erotiek, uit herinneringen of het heden, ook over het strandleven bij Schoorl en Bergen. Ze dicht over de liefde voor een ander, het ravotten met een hond op het strand en het loom wandelen door de zanderige duinen.

In 2006 verscheen haar debuutroman 'Erfdeel'.
In 2007 nam ze deel aan 'Winternachten'.
In 2009 verscheen haar roman 'Glas in lood' en in datzelfde jaar maakte ze een lezing van prof. dr. Wim Rutgers mee, in het Arubahuis te Den Haag. Wim Rutgers is dé expert op het gebied van Antilliaanse literatuur. Hij sprak twee uren uitsluitend over de literatuur van Aruba.

In 2010 verscheen haar dichtbundel 'Vogelvlucht' (In de Knipscheer), diepzinnig, gepassioneerd en her en der komisch. De bundel werd gepresenteerd in het Arubahuis. Op de cover staat het schilderij 'The Birds' van Edgar Cairo.

Haar oom, Boy Ecury, is een Nederlandse verzetsheld, die op 22-jarige leeftijd is geëxecuteerd.
Per toeval kwam ze ooit haar voorouderlijk huis weer tegen, huize 'Tevredenheid', waar ze geboren is, in Casa di Paloma, ze herkende nog heel veel van vroeger. Aruba leeft echt voort in haar.

Haar gedichten werden ook gezongen door Roser Vives Batista.
In 2011 trad ze op bij 'Dichters in de Prinsentuin'.
Ze werkt zeer associatief en wenst vooral vooroordelen op te heffen.
Haar stem klinkt vrolijk-vrouwelijk, doorleefd, scherp en ad rem.

'vlammen in de duinpan, hartslag hijgt jou dicht bij mij, vandaag ben ik zo zomerhitsig, toe - pak me, pak me dan!'

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.0 met 1 stemmen 213



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)