Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Pem Sluijter: De boerin

De boerin

Met beest wordt in haar taal
koe bedoeld warm woord dat
zij het rund toefluistert
wanneer zij haar gespierde
handen om de tepels legt.

Bij melken heeft zij als kind
geleerd telt de relatie met
het dier dat geeft meer geeft
wanneer je het met eerbied
en genegenheid benadert.

Zo zat zij dagelijks
op haar kruk half onder een
koeienlijf kende elke ronding
van de volle borst en denkt soms
nog aan hoe in het begin voor
het vrij melken
de koe uitsluitend melk gaf
wanneer men haar
haar kalf liet zien.

Petronella Eduard Maria Rutgers-Sluijter is geboren in 1939 te Middelburg. Op haar twintigste ging ze studeren aan de Universiteit van Amsterdam, Perswetenschappen tot 1961.
Van 1959 tot 1963 werkte ze als (leerling)journalist bij Het Parool.
In 1964 maakte ze enkele reportages voor 'Elseviers Weekblad'; dit deed ze in Israel, over het vrouwenleger, de dijken in de Dode Zee, nachttochten met de grenspolitie en Israëlische Arabieren als tweederangs burgers.

Ze was getrouwd met Bram Rutgers, met wie ze enkele zonen kreeg.
Ze was van 1965 tot 1972 de eindredacteur van 'Vice Versa', een blad over de hulp aan Derde Wereldlanden. Ze werkte ook bij Buitenlandse Zaken, op de afdeling Pers en Publiciteit.
Op haar vijfendertigste ging ze vijf jaar Westerse Wijsbegeerte studeren aan de Rijksuniversiteit van Leiden. Van 1979 tot 1981 studeerde ze Women and Development (vrouwenstudies) aan het Institute of Social Studies in Den Haag.
Van 1980 tot 1982 werkte ze voor 'Wending', maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving.
Van 1985 tot 1988 studeerde ze Hebreeuws aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Van 1989 tot 1991 werkte ze voor het 'Delfts Cahier', een blad over techniek, geloof en maatschappij.
Ze publiceerde o.a. in 'Wending' en 'Maatstaf'.
Ze hield van de poëzie van Hendrik Marsman, Hans Lodeizen, Gerrit Kouwenaar, Baron Van Teylingen, Gerard Reve, Judith Herzberg en Heinrich Heine.
In 1997 - ze was al achtenvijftig - verscheen haar dichtbundeldebuut 'Roos is een bloem' bij De Arbeiderspers. Ze schreef veelal filosofisch getinte natuurobservaties en autobiografische terugblikken, zoals bijvoorbeeld over haar herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Ze was bestuurslid van een stichting die arme Palestijnen ondersteunde.
Met haar man bezocht ze het museum van Anna Achmatova in Sint-Petersburg. In 2003 verscheen 'Nachtbraak', haar gedichten bij foto's van Bas Roodnat, fotograaf-criticus beeldende kunst.
In 2004 verscheen haar tweede dichtbundel 'Het Licht van Attika', wederom bij De Arbeiderspers.
Ze stierf in 2007 in haar huis te Den Haag.

'Twee zwaarden, aan elke kant een, zij groeit uit een okselbed, spreidt haar gezicht delicaat tot de uiterste bloemdekranden, verlangend zich in aandachtige ogen gespiegeld te zien'

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 december 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 1 stemmen 114



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)