Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Doden ademen nooit meer

(De trommel, vuist en waarheid)

Trommels torsen is pittig. Soms zwaar. Vuisten vliegen vaak van acht'ren naar voor. De waarheid daarentegen laat zich maar door enkele kennen. Deze beschouwing tekent een waarheid die huidige feiten achterhaalt, daar de waarheid uiteindelijk altijd sneller is dan de leugen. (Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.) Waarheid staaft zichzelf met feiten, terwijl de leugen door achterdocht wordt ondergraven. Overeenkomst is er tussen de jongen en de politicus, daar beide (in)direct angst hadden en hebben voor hét en/of een gevaar dat met rasse schreden (ook?) Europa nadert. Op zijn derde verjaardag krijgt Oskar(Uit: 'Die Blechtrommel'/'De blikken trommel' van G. Grass) een blinkende, nieuwe blikken trommel. Hij wordt met een groeistop geconfronteerd door vervuiling van zijn netvlies als gevolg van kwalijke zaken uit de volwassenenwereld. De wereld rondom Oskar wordt almaar groffer en daarom gaat hij trommelen. Intensief, hard en voelbaar raken de stokken consequent de huid. Het geluid zal en moet worden gehoord: Wereld Word Wakker! De globe echter sliep en bleef (te lang) slapen, met als gevolg destructie met miljoenen doden. Vernietiging is vaak te herstellen. DODEN ECHTER, ADEMEN NOOIT MEER! Niet iedereen ís, wás en blíjft gecharmeerd van het roffelen. Diverse keren wordt geprobeerd de trommel van Oskar af te nemen. Bij elke poging zijn trommel af te pakken, schreeuwt de kleine Oskar oorverdovend met als (verwoestend) gevolg: brekend glas. Tromgeroffel als waarschuwing tegen opkomend nazisme; wij weten (bijna) allemaal, ondanks waarschuwend op de trom slaan van Oskar, hoe dat is afgelopen...

De blikken trommel bestaat nog steeds, maar waarschijnlijk zijn de stokjes zoek, de vuisten incapabel of de waarheid ver te zoeken of misschien zelfs HE-LAAS! onvindbaar. In tegenstelling tot Oskar in de jaren '30 van de vorige eeuw is in de huidige tijd Geert iemand die niet musiceert, maar juist intimideert. Hij zorgt voor afschrikking en bangmakerij. En toegegeven: individuele moorden, 9/11 en andere slachtpartijen zorgen nou niet meteen voor een vertrouwensband. Echter: Danzig en Venlo zijn twee (be)-
vrij(d)e steden. Net als de landen, respectievelijk Polen en 't Limburgse land, waarin zij zich bevinden. Politicus Wilders, voor wie ik respect heb, maar wiens mening ik niet deel, startte zeven jaar geleden, in 2004, de Groep Wilders. In tegenstelling tot Oskar, heeft Geert alles behalve te maken met een groeistop. Zijn partij maakt in 2006 een verpletterend debuut met meteen negen zetels. Speerpunten zijn strijd tegen islamisering en massa-immigratie. Terwijl Oskar 70 à 75 jaar geleden hard op zijn trommel sloeg, waarschuwt Wilders al politiek bedrijvend vanuit Den Haag. De Tweede Kamer en de moderne media zijn de trommel van zijn PVV. Hoewel continu wordt geprobeerd de heer Wilders monddood te maken, staat zijn partij inmiddels in de hoogste regionen van politiek Den Haag. Voor mij staat als een paal boven water dat zowel boven- als ondergronds een beweging in opkomst is die zich als een olievlek mondiaal verspreidt. Gestaag. Dus vinger aan de pols. Met onderscheid tussen Goed en Kwaad!

Schrijver: Annejan Kuperus, 9 november 2011


Geplaatst in de categorie: actualiteit

1.0 met 2 stemmen 305



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)