nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1004)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 1325):

Leyn Leijnse: Mondriaan onder vuur

Mondriaan onder vuur
op de kop van het dorp
waar planken de bestrating vervangen
café-restaurant 'de zeebries'
vlaggenmast frisdrankvlag
in het dorp achter het duin oefent
een brassband
over het binnenterras waart
de geur van frites en koffie
op tafel staat een
televisie zonder geluid
een middag in september
een speelboot op zee
'al 'n uurlang dezelfde stomme
reclame', zeurt een meisje slaperig
op de schouder van een vader
naast een asbak schroeit 'n sigaret
een gat in een plastic tafelkleed
ver weg op het strand onder
de branding spelen kinderen
op het beeldscherm zinken steeds
weer dezelfde twee wolkenkrabbers
in de wolken van hun stof omlaag
een brassband oefent achter
het duin in het dorp
over het achterland klimt een
rookpluim
een kerkklok luidt.

Leyn Leijnse is geboren in 1941 te Amsterdam, in de Indische Buurt. Leyn ging een aantal jaren naar het Lyceum en daarna ging hij als ketelbink op de wilde vaart. Hij heeft heel wat gezien van de wereld en in zijn werk schemert dat zeeleven geregeld door. Hij noemde wat hij maakte 'Steamerleed', stoombootleed, tja, je drijft maar eindeloos op dat grote water, soms geteisterd door woeste stormen, ver van je geliefden en ver van vrouwelijke troost.
Over de Hollandse zeehelden is genoeg gelogen, Leyn heeft aan den lijve ondervonden dat het rauwe zeemansbestaan vele schaduwkanten kent. Het zijn kleine, varende dorpjes, waar volop geroddeld en getreiterd wordt, het drankgebruik in de gaten wordt gehouden en een misselijkmakende hiërarchie heerst. Voorts moet je je meestal aanpassen aan de verruwde macho-achtige taalgewoonte, wat voor een dichter een gruwelijke kwelling is. Hij maakte volgens zichzelf schaduwbeelden uit twee eeuwen stoomtijdperk, waarbij hijzelf verborgen blijft in de stoomwolken.
Hij reisde naar Noord-Afrika en het Nabije Oosten en in Israël heeft hij in een kibboets gewerkt, dat was destijds erg populair. Aan het einde van de jaren zestig woonde hij met zijn vrouw Lies in een benedenetage aan de Savornin Lohmanlaan te Rotterdam. Hij bewoog zich serieus in het land der letteren en hij kende bijvoorbeeld de schrijver Bob den Uyl.
Naast dichter was hij prozaschrijver en kunstschilder.

Hij scheidde van Lies en zij ging in de bovenetage wonen. Hij ploeterde voort aan een roman en in 1970 verscheen zijn debuutroman 'Afrika sterft', waarvoor hij de Anna Blamanprijs ontving.
In januari 1974 verschenen er enkele gedichten in het tijdschrift 'Gedicht' en later dat jaar verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Antwerpen' bij De Bezige Bij. Voor 'Antwerpen' ontving hij de Herman Gorterprijs. De bundel is geïnspireerd op het werk van Dante en Rimbaud, die beiden iets met de hellesferen hebben. Ook Allen Ginsberg en Ezra Pound hebben zo zijn werkstijl beïnvloed. Voorts las hij Ferlinghetti, Corso, Burroughs en Celan.
In 1974 richtte hij met de dichters Eddy Elsdijk en Rien Vroegindeweij de poëziewinkel 'Woutertje Pieterse in Poëzie' op.
Hij werkte mee aan de literaire activiteiten van de Rotterdamse Kunststichting en hij droeg zijn gedichten voor tijdens Poetry International, in 1973 en 1977.
In 1978 woonde hij een half jaar in New York, waar hij de Twin Towers nog recht overeind heeft gezien. Hij had een atelier in Parijs en hij werkte afwisselend in Parijs en Rotterdam.

In 2002 verscheen zijn bundel 'Ja, ik wil - gedichten voor Willem-Alexander en Maxima'.
In 2004 exposeerde hij met zes gouaches in kunstcafé Gommers te Rotterdam, met gedichten en tekeningen in HERoes' Ateliers en met vier gouaches in de Laurenskerk.
Leijn is vijfenzestig jaar geworden en hij liet ruim achthonderd schilderijen en honderden gedichten na. Hij stierf in Vanves, Parijs.

'aan de rand van de steile kust laat de jongen de hand van de vader apart, de jongen wijst met zijn andere hand in de diepte, op de rand van de purper diep falaise schreeuwt hij, 'jezus kijk de grote baleinvisch is haar slaapzak vergeten''

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 28-01-2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

Deze inzending is 115 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl