Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Carnavaleske grootgrossier

(voor Jeff Koons (1955))

Je bent geboren in York, waar je vader Henry interieur-designer was en je moeder Gloria de politieke stand van zaken bijhield. Je had een zus Karen.

Als kind ging je langs de huizen om snoep en inpakpapier met kleurige linten te verkopen, inmiddels zijn de attributen groter en stukken duurder geworden.

Op je achtste maakte je gekleurde reproducties van meesterwerken, die je vader in zijn winkel verkocht.
In je tienertijd was je een grote fan van Salvador Dali, die je bezocht in een hotel te New York, wat je moeder voor je had geregeld.
Je studeerde schilderkunst in Chicago en Baltimore. Met een schoolvriendin kreeg je een dochter Shannon Rodgers, met wie je pas op je vijftigste weer contact kreeg.

Na je studie werkte je op de beurs van Wall Street. Als kunstenaar ging je de hort op, terwijl je ondertussen broedde op je succesformules, aangewakkerd door de groot-geld-sferen van Wall Street, waar met dollars gegoocheld werd.

Op je eenendertigste maakte je al opblaasbare bloemen en konijnen. Rond je vijfendertigste had je een grootschalig atelier, een kunstfabriek, net als Andy Warhol, waarin meer dan dertig arbeiders voor jou werkten, ambachtslieden en technici. Je werkte bewust aan het vergroten van je imago via kunsttijdschriften met opgeblazen succesfoto's.

Begin jaren negentig van de twintigste eeuw begon je met beeldhouwwerken, zoals Michael Jackson met zijn chimpansee Bubbles, waarvan één exemplaar voor 5,6 miljoen dollar werd verkocht.
Op je zesenveertigste ben je getrouwd met de uitdagende Ilona Staller, een Hongaarse stoeipoes, die zichzelf als pornoster Cicciolina noemde. Ook probeerde ze alsmaar lid van het Italiaanse parlement te worden, wat regelrechte schertsvertoningen waren, narcistische aandachttrekkerij. Toch resulteerde je onstuimige relatie met haar in een geruchtmakende, pornografische kunstserie van schilderijen en beeldhouwwerken, waarin je haar en jou in diverse seksuele standjes afbeeldde, levensecht en direct voor z'n raap. Je noemde het project 'Made in Heaven', maar seks alleen is geen houdbare basis voor een relatie en na de geboorte van jullie zoon Ludwig zijn jullie dan ook gescheiden, het paradijs uitgejaagd.
Tegen de afspraken in is zij met Ludwig naar Rome vertrokken, waarna een heftige strijd om het voogdijschap volgde, die jij uiteindelijk verloor.

Later probeerde ze je op slinkse wijze veel geld af te troggelen. De aap kwam uit de mouw. Je keek met gemengde gevoelens naar je kunstzinnige souvenirs, maar kunst is kunst, dus geen gemier.
Drie jaar later kwam de lieftallige, bevallige kunstenares Justine Wheeler in je atelier meewerken en de liefdesvonken sloegen meteen over, waardoor je met haar getrouwd bent.
Je maakte 'Puppy', een 43 meter hoge terriër, die nu voor het Guggenheim Museum in Bilbao staat. ETA-leden probeerden het te vernietigen, maar agent Aquirre wist dat te voorkomen, al kostte hem dat wel zijn leven. Actrice en model Stephanie Seymour (ex-minnares van Axl Rose) heeft een replica van 'Puppy' op haar landgoed staan.
Met Justine kreeg je drie zonen: Sean, Kurt en Blake. Je woont in een herenhuis met dertien kamers, die de knappe en degelijke Justine niet zelf hoeft schoon te maken, je hebt zelfs een eigen kokkin.
Je maakte het zeer grappige 'Vrouw in badkuip', waar een vrouw met grote, ingezeepte borsten (Justine poseerde) van de schrik haar weelde bedekt, daar er een telescoop is opgedoken.
Je liet schilderijen maken met landschappen, voedsel en bikini's door elkaar gehutseld. Je maakte een negen meter hoog, stalen hart, metalen ballontulpen, gebarsten, blauwe eieren, een zilveren konijn, Popeye-schilderijen, drie meter hoge metalen ballonhonden en een roestvrij stalen, mooi glimmende marskramer, ter ere van je carrière, die als kind op die manier was begonnen. Je liet basketballen in aquaria zweven, je vergrootte elitaire drankreclames, je liet de Roze Panter met een beauty knuffelen, je deed de acteur Buster Keaton herleven en je beschilderde een BMW-racewagen.

Je neo-popart werd groots aangekocht door de Griekse miljardair Dakis Joannou (die zijn verzameling nu misschien beter kan verkopen om de staatskas te spekken!).
Je 'Opgehangen Hart' werd verkocht voor 23,6 miljoen dollar en 'Ballonnen Bloem' zelfs voor 25,7 miljoen dollar.
Er zijn genoeg critici die je dat misgunnen, omdat ze je kunstwerken als bedrieglijke kitsch zien, maar blijkbaar zijn er ook voldoende anderen, die het tegendeel aanhangen en die er gewoon heel blij van worden, als Prozac zonder bijwerkingen, cannabis zonder psychosegevaren, whisky zonder katers, cocaïne zonder schadelijke effecten.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 februari 2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

2.6 met 5 stemmen 361



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)