Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dik op de beminde huid

(voor Lucian Michael Freud (1922 - 2011))

Je bent geboren in Berlijn, waar je Oostenrijkse vader Ernst een architect was, die getrouwd was met je Duitse moeder Lucie Brasch.
Je opa was niemand minder dan de psychiater Sigmund Freud en je had een oudere broer, Clement en een jongere broer, Stephan Gabriel.

Op je elfde ging je naar St. John's Wood in Londen, gevlucht voor het nazisme. Zes jaar later werd je Engelse staatsburger en je ging twee jaar naar de Darlington Hall School in Totnes, eeuwenoud op een prachtig landgoed. Daar sliep je soms in de paardenstal, want je had een speciale band met deze dieren en je leerde op hen rijden. Daarna volgde de Bryanston School in Blandford, een imposant gebouw, waar de Hitlerjugend probeerde voet aan wal te krijgen. Je verbleef er nauwelijks een jaar, want wegens hinderlijk gedrag werd je verwijderd.
Na een korte tijd op een kunstschool in Londen zat je op een kunstschool in Dedham en op je twintigste ging je twee jaar naar de Goldsmiths Universiteit in Londen.
Tijdens de oorlog was je zeeman, je illustreerde de poëzie van Nicholas Moore en je hield je eerste solo-expositie.

Na de oorlog ging je naar Parijs en Griekenland. Je had een seksaffaire met de elf jaar jongere Lorna Garman, een zeer knappe vrouw, getrouwd met de uitgever Ernest Wishart, ze was jouw model en ze schonk jou ooit een opgezette reiger en een zebra-kop. Je was niet haar enige minnaar, maar wel de beste.

In het begin van de jaren vijftig was je veel in Dublin bij je bevriende collega Patrick Swift, een vriend van de whiskykoning Brendan Behan, die ook met jou in Londen samenwerkte. Je behoorde bij 'De School van Londen', bedacht door de Amerikaan Ronald Brooks Kitaj, wiens vrouw later een einde aan haar leven maakte, wat hij op zijn vijfenzeventigste deed.
Je was leraar aan twee hogescholen. Je was zeer bevriend met Francis Bacon. Als leraar zwichtte je voor het natuurschoon van de leerlinge Celia Paul, zevenendertig jaar jonger, ze werd je model en minnares, je vierde fier je viriliteit en samen kregen jullie een zoon, genaamd Frank, die ook kunstschilder is geworden.

Op je zesentwintigste ben je getrouwd met de nicht van Lorna, Kathleen (Kitty) Epstein, de dochter van de beroemde beeldhouwer Sir Jacob en de beeldschone, bi-seksuele Lady Kathleen Garman. Lady Kathleen had naast Kitty ook nog een zoon Theo, die kunstschilder was, maar ook schizofreen was, en hij is op een onduidelijke manier gestorven, dertig jaar, waardoor haar dochter Esther, die vijf jaar jonger was, uit verdriet suïcide pleegde.

Met Kitty kreeg je twee dochters, Annie en Annabel, maar na vijf jaar huwelijk ben je van haar gescheiden. Je hebt Kitty het mooiste getroffen op 'Meisje met een witte hond', waarop haar rechterborst ontbloot is, terwijl ze met haar rechterhand stevig op haar linkerborst drukt, terwijl die wel is afgedekt door de lichtgele badjas. Heel mal dat die hond zo versuft blijft liggen, terwijl het bij mij duidelijk op de speekselklieren werkt.

Vrijwel aansluitend ben je toen getrouwd met Lady Caroline Blackwood, de dochter van de brouwerij-erfgename Maureen Guinness en Markies van Dufferin en Ava. Je schilderde haar op 'Meisje in bed' met grote, helderblauwe ogen, die later steeds doffer gingen staan, omdat ze een ongeneeslijke alcoholiste was, overigens niet dankzij de donkere Guinness-bieren, maar het meer stevige spul. Haar dochter Natalja stierf aan een overdosis drugs, achttien jaar.
Na zes jaar ben je van haar gescheiden, ook omdat je er meerdere minnaressen op na hield, waarmee je in totaal twaalf kinderen kreeg, voor zover bekend. Drie namen zijn bekend: Bernardine Coverly, Suzy Boyt en Katherine Margaret McAdam.
Eén van je kinderen bij hen is bijvoorbeeld de successchrijfster Esther Freud.
Je schilderde koningin Elizabeth de Tweede, wat veel mediakritiek opleverde en eerlijk gezegd ziet ze er ook wel een beetje uit als een mislukte soap-actrice of een misvormde, verveelde huissloof van drie-hoog-achter, die zelfs overdag achter de beeldbuis hangt. Misschien was dat je diepliggende bedoeling, haar dichter bij het gewone volk brengen, maar de royalisten pikten dat niet.
Je maakte schilderijen van je moeder in de stijl van Rembrandt en op 'Big Sue' toon je een zeer dikke mevrouw Tilley, die naakt op een bank slaapt, terwijl je de bankpoten hoort kraken van het instortingsgevaar. Iedere vetkwab heb je secuur afgebeeld, wat een mengeling van walging en genegenheid uitstraalt, medelijden wellicht. Het schilderij ging voor 33,6 miljoen dollar de deur uit.

Je schilderde ook het beroemde model Henrietta Moraes, minstens drie keer, terwijl Bacon haar wel zestien keer heeft afgebeeld. Henrietta was tevens je minnares, waarbij ik me toch afvraag waar je al die seksuele energie vandaan hebt gehaald, uit die vrouwen zelf waarschijnlijk, zij riepen die energie in jou op, maar dan nog, wat een superprestatie. Henrietta was aan de drugs en de alcohol en niet voor niks woonde ze samen met de eveneens zware drugsverslaafde Marianne Faithfull, de ex van Mick Jagger, die er ook niet vies van was.
De laatste beroemdheid die je schilderde, was het topmodel Kate Moss, een harddrugsverslaafde. Een schilderij van de zwangere, naakte Kate ging weg voor 3,9 miljoen pond.
Je schilderde ook je naakte vriend en assistent David Dawson, bewust in vrouwelijke poses.
Kitty en Bernardine stierven in hetzelfde jaar als jij. Je huis in Londen rilt nog na van je hoogst intensieve, zielsdiepe, afschrapende bewoning.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 maart 2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

2.0 met 1 stemmen 88



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)