nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (93)
adel (1)
afscheid (3)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (16)
filosofie (114)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (7)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (953)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (6)
kerstmis (8)
kinderen (19)
koningshuis (7)
kunst (37)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (70)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (16)
moraal (18)
muziek (412)
natuur (19)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (43)
psychologie (46)
rampen (5)
reizen (12)
religie (118)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (19)
werk (12)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 1417):

Leven voor Schoonheid

(voor Eleanor Fortescue-Brickdale (1871 - 1945))

Je bent geboren in Upper Norwood te Zuid-Londen, waar je vader Matthew een gevierde advocaat was.

Vanaf je achttiende studeerde je aan de Crystal Palace School of Art en kreeg je les van Herbert Bone.
Op je drieëntwintigste overleed je vader door een ongeluk in de Alpen en je gezin verhuisde naar Kensington.
Op je vijfentwintigste had je je eerste expositie met een schilderij in zwart-wit bij de Royal Aquarel Society, waarvan je lid was, in de Koninklijke Academie.

Van je zesentwintigste tot je negenentwintigste studeerde je aan de Royal Academy Schools, de oudste academie van Engeland. Het was gevestigd in Burlington House te Piccadilly. De Prerafaëlitische topschilders waren in die jaren de presidenten, waardoor die invloed een logisch gevolg was van je opleiding. President Frederic Leighton was net overleden, toen jij als studente aantrad. Je begon illustraties te maken voor beeldschone boekwerken en je had er veel succes mee. Je werd erdoor gerespecteerd, terwijl het beroep op zich nog zeer vreemd was om door een vrouw te worden uitgevoerd.
Zo maakte je illustraties bij de gedichten van Alfred Tennyson en voor kinderboeken.
Vanaf je achtentwintigste begon je ook te schilderen naast je illustratiewerk en je werkte graag met olieverf.
Je eerste grote schilderij heet 'De bleke huid van Ware Liefde', dat je op je achtentwintigste maakte.

Op je dertigste had je enkele tentoonstellingen onder de noemer 'Dreams Are Made Of', met aquarellen en gouaches. Je maakte illustraties bij 'Ivanhoe' van Walter Scott.

Je wordt beschouwd als de laatste der Prerafaëlieten. Je werk lijkt op dat van John Everett Millais en William Holman Hunt.

Een jaar later werd je het eerste, vrouwelijke lid van het Instituut voor Schilders in Olieën en je werkte samen met John Liston Byam Shaw (1872 - 1919), een kunstschilder en kunstleraar, wiens vader magistraat bij het hoge gerechtshof in Madras was. Hij was ontdekt door Millais en zodoende ging hij studeren aan de Royal Academy of Arts. Hij illustreerde bij het werk van Boccaccio en Edgar Allen Poe en hij schilderde eveneens prerafaëlitisch, sterk beïnvloed door John William Waterhouse.

Je werkte heel gedetailleerd en kleurrijk.
Op je vijfendertigste maakte je je meesterwerk 'The Uninvited Guest and Guinevere'. Ook 'The Temptation of Sir Percival' ligt in die kwalificatie-categorie. Je woonde aan Holland Park Road, tegenover het Leighton House, waar je je eigen atelier had. Terwijl je 'The Caged Bird', een portret van de kunstschilderes Maud Tindal Atkinson, bewonderde, werd je ineens betast door de maker ervan, een smoorverliefde Byam. De liefde was wederzijds en je bent vele jaren zijn gewillige minnares geweest.
In de liefde was je net zo subtiel als in de schilderkunst, waar Byam natuurlijk graag de rijpe vruchten van heeft geplukt, maar Byam kon er ook wat van.

Je maakte illustraties bij 'Pippa Passes' van Robert Browning en achtentwintig aquarellen bij 'Idyllen van de koning' van Tennyson, waar je twee jaar aan werkte.
Je was een overtuigde christin en je schonk geregeld werk aan de kerken, bijvoorbeeld glas-in-lood kunst aan de kathedraal van Bristol.
Verder schilderde je gipsen beeldjes en ontwierp je ex-librissen.

Op je achtenveertigste stierf je vaste vriend en minnaar Byam, zevenenveertig jaar. Ondanks het verdriet, ploeterde je door tot aan je zevenenzestigste, toen je een beroerte kreeg en het werk gedaan was, al had je zes jaar eerder al ernstige oogproblemen gekregen, waardoor het serieuze werk ook al minderde.
De laatste zeven jaren van je leven heb je besteed aan het kijken naar schilderijen van anderen.

Als glorieuze hekkensluitster van de Prerafaëlieten kun je berinnentrots op jezelf zijn, waar je werk onder anderen te bewonderen is in het Ashmolean Museum te Oxford.

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 23-04-2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 130 keer bekeken

2/5 sterren met 3 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl