nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (95)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1003)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (50)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 1421):

Spiritistisch geïnspireerd

(voor Evelyn De Morgan (1855 - 1919))

Je bent als Mary Evelyn Pickering geboren in Londen, als oudste kind van je vader Percival Andree, een advocaat, en je moeder Anna Maria Wilhelmina Spencer-Stanhope, de zus van de kunstschilder John Rodham Spencer-Stanhope. Ze was een afstammeling van Thomas Coke, de eerste graaf van Leicester.
Je kwam dus uit een aristocratische familie en door de rijkdom van je ouders kreeg je de leraren thuis over de vloer.

Op je vijftiende kreeg je tekenlessen en op je zeventiende ging je naar de South Kensington National Art Training School en op eigen verzoek ook naar de Slade School of Fine Art, waar je enkele prijzen won.
Je ouders stribbelden in het begin flink tegen, want ze vonden je kunstplannen maar niets voor een jongedame van stand en stel je voor met wie je daar allemaal in aanraking zou komen. Je gooide hun eer te grabbel. Toch zette je door en op je twintigste verkocht je je eerste schilderij 'Tobias en de engel' en op je eenentwintigste had je je eerste expositie in de Dudley Gallery en een jaar later in de Grosvenor Gallery, met je schilderij 'Ariadne in Naxos'.
Je logeerde vaak bij je oom John Rodham in Florence, die daar een weelderige villa op de heuvels had. Zodoende kon je de Renaissance-schilderijen bestuderen, in Rome, Florence, Assisi en Perugia. Botticelli had je voorkeur. Ook je oom, Rossetti en je latere vriend Edward Burne-Jones inspireerden je.

Op je vijfentwintigste verliet je het atelier aan Bryanston Square (je ouderlijke huis) en je kreeg een atelier aan Manresa Road in Chelsea.
Op je twee-en-dertigste ben je getrouwd met William Frend De Morgan, een pottenbakker, tegelontwerper, glas-in-lood kunstenaar en meubelmaker. Hij was zestien jaar ouder en hij was een bevriende assistent van William Morris, getrouwd met Jane Burden, zo mooi geportretteerd door Rossetti.
Je werd eveneens dik bevriend met het echtpaar Morris, vooral omdat jullie alle vier bezig waren met het spiritisme. Gestimuleerd door de boeken van Emanuel Swedenborg, maar ook door je schoonmoeder Sophia Freud, die de spiritistische bijbel 'Van Materie tot Geest' had gepubliceerd. Het kasteelachtige huis van William en Jane was ideaal voor seances, levitatie, telekinese, kundalini, helderziendheid, toekomstvoorspelling via wat voor kaarten dan ook en andere paranormale verschijnselen. Je experimenteerde voornamelijk met het oproepen van geesten, want je was overtuigd van een leven in het hiernamaals en zielstransformatie, ook binnen het aardse leven. Dit verwerkte je in je schilderijen, naast de vergankelijkheid van het aardse leven. Je schilderde krachtdadige, sterke en atletische vrouwen, meestal heiligen, heksen en maagdelijke martelaressen, maar al die vrouwen waren voor jou het Symbool van de Hoop en de opbouwende Vrouwelijke Kracht.
Je lievelingsmodel was Jane Hales, het vroegere kindermeisje van je zus. Je vriendinnen waren Violet Paget, Emily Ford, Margaret Burne-Jones en Maria De Morgan.
Je streed voor het vrouwenkiesrecht en andere feministische hot-items en vanaf je vijfendertigste was je vijftien jaar lang iedere winter in Florence, ook voor de gezondheid van je man, die door zijn slechte keramiekverkoop maar een paar romans is gaan schrijven. De omgeving van Florence had een positief effect op je creatieve vermogens, maar de Boerenoorlog en de eerste wereldoorlog deden je besluiten om anti-oorlogsschilderijen te maken, wat andere koek was, maar zo maakte je ook dertien schilderijen ten bate van het Rode Kruis.

Je was terecht trots dat je een prominent lid van de Prerafaëlieten was en toen je warmbloedige, toegenegen William stierf aan de loopgravenkoorts, maakte het intense verdriet en het terugverlangen naar hem, dat je hem slechts twee jaar overleefde; met een stalen glimlach nam je afscheid van je aardse incarnatie, want je wist dat hij niet ver meer van je verwijderd was.
Je bent net als hij begraven in Brookwood Cemetery nabij Woking, waar zes jaar later ook John Singer Sargent werd begraven.

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 30-04-2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 119 keer bekeken

5/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl