Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een stem vol emotionele verkwikking

(voor Maria Luz Casal Paz (11 november 1958))

Je bent geboren in Boimorto en opgegroeid in Asturias. Je vader was Jose Casal en je moeder is Matilde Paz. In Aviles ging je naar de Paula Frassinetti School en in de betoverende kuststad Gijón leerde je piano spelen, je kreeg zangles en je deed aan ballet. Je was zangeres in de rockgroep 'Los Fannys', die populaire covers bracht. Je zat ook nog in een andere band en je trad op in Asturias, León en Galicië. Toch droomde je vooral van een solo-carrière en op je negentiende ging je in je eentje naar Madrid, waar je debuutsingle 'La Guapa' verscheen en je werd de achtergrondzangeres van Juan Pardo tijdens zijn concerten. Juan (1942, Palma de Mallorca) is bekend van zijn hit 'No Me Hables'. Je begon daarnaast je eigen liedjes te componeren en je speelde de Vaudeville-zangeres Raquel Meller (1888 - 1926) in de musical 'Las Divinas'. Dat gebeurde in het Reina Victoria Theater te Madrid. Op je twee-en-twintigste verscheen de reggae-achtige single 'De lift', ter ere van Bob Marley. Je zong op allerlei festivals en je nam danslessen bij de markante Lindsay Kemp (1938, South Shields), net als Kate Bush en David Bowie. Je nam ook danslessen bij Karen Taft (1905, Denemarken), die een van de beste dansscholen in Spanje oprichtte, en Merche Esmeralda (1947, Sevilla), een beroemde flamenco-danseres. Je zong mee op het live-album van de band 'Leno' en op je vierentwintigste verscheen je solo-debuutalbum 'Luz', geproduceerd door Carlos Narea. Enkele songs waren geschreven door Roque Navaja. Je verscheen op de televisie en je werkte samen met de dichter Xaime Noguerol. De hit 'Ik kan er niet meer tegen' verscheen en je maakte een Spaanse tournee met Jay Leno en Miguel Rios. 'De ogen van de kat' en 'Luz 3' verschenen, met de tophit 'Rufino', oorspronkelijk van Carmen Santonja (1934 - 2000). Samen met Mark Knopfler zong je 'Het water is leven' en 'Hou van me, ook al doet het pijn' verscheen, waarbij je ontdekte dat je goed was in balladen. Je reisde naar Mexico, Venezuela en New York. Op 'Luz 5' staan de hits 'Ik laat je gaan' en 'Niets kan me nog schelen'. Met dit album brak je internationaal door en in Chili zong je voor de mensenrechten, samen met U2 en Sting. 'Achter het licht' werd vier keer platina en het succesvolle nummer 'Denk aan mij' (Piensa en mi') werd gebruikt voor de film 'Hoge Hakken' van Pedro Almodóvar. De hoofdrol in dit familiaire melodrama werd vertolkt door Victoria Abril (1959, Madrid). De opname-dag bij Pedro is een van de mooiste dagen van je leven en je adoreert zijn regisserende kwaliteiten. Vanwege het grote succes ben je gestopt met de albumopnamen en hield je vier jaar een rustperiode, al trad je nog wel op. Overal waar je kwam, lagen ze aan je gepassioneerde, oprechte, toonzuivere lippen. Na die zogenaamde vakantie verscheen 'Zoals de beloofde bloem', wat je meest succesvolle album is. 'Hits, groot en klein' verscheen en 'Luz Casal', alleen in Frankrijk, met twee Franse nummers. Je zong als eerste, Spaanse topzangeres in het La Cigalle Theater. Je vader overleed en je was in diepe rouw. Daarna verscheen 'Een Zee van Vertrouwen' en je ontving de Goya Award voor het Beste Originele Lied bij de animatiefilm 'Het Levende Bos'. 'Met een andere kijk' en 'Eenzaam geluk' verschenen. Begin 2007 werd je geopereerd vanwege borstkanker en zeven maanden later was je hersteld. 'Giftig leven' verscheen, n.a.v. je ervaringen met chemotherapie. In 2009 verscheen 'De Passie', een hommage aan bolero-zangers van weleer, met het schitterende 'Historie van een liefde'. Je ontving de Franse Medaille van Kunst en Cultuur en in 2010 kreeg je weer borstkanker, waarvan je herstelde. Je wereldtournee is inmiddels in volle gang en je nieuwste album heet 'Een boeket van rozen' (2011). Het dichtsbijzijnde concert voor de Nederlandse fans is op 12 november a.s. in het Koninklijk Circus te Brussel.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 mei 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.5 met 4 stemmen 78



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)