Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Als koele wijn op een bloedhete dag

(voor Ane Brun (10 maart 1976))

Je bent geboren als Ane Brunvoll in Molde, Noorwegen. Daar ben je opgegroeid en de weidse natuur hangt nog steeds om je heen. Op je negentiende woonde je in Barcelona, Oslo en Bergen. In Bergen schreef je je eerste liedjes en op de universiteit studeerde je Spaans, rechten en muziek. Je verdiende je geld door te werken in bars en platenzaken en op je drieëntwintigste deed je in Bergen enkele kleine optredens en je maakte je eerste demo's. Je verhuisde naar Zweden, eerst naar Uppsala en later naar Stockholm, toen je vijfentwintig was. Daar begon je serieus aan je zangcarrière te werken, wat een jaar later resulteerde in je debuutalbum 'Spending Time with Morgan', wat op 25 mei 2003 verscheen. Morgan was geen ex-lover, maar de bijnaam van je beminde gitaar van destijds. Met 'I Shot My Heart' en 'Drowning in Those Eyes', geproduceerd door Katharina Nuttall (1972, Drammen), Cecile Grudet en Kim Nelson. Een jaar later kwam je album in elf Europese landen uit. Je deed een tournee door Europa en je tweede album 'A Temporary Dive' verscheen, met een duet met Ron Sexsmith (1964, St. Catharines), getiteld 'Song No 6'. Geproduceerd door Katharina Nuttall, met de sombere songs 'The Fight Song' en 'A Temporary Dive'. Het werd een groot succes en je kreeg SHE Awards nominaties en de Spellemannpris, een Noorse Grammy voor Beste Vrouwelijke Artiest. Daarna verscheen 'Duets', waarop je samen zingt met Ron Sexsmith, Syd Matters (= Jonathan Morali, een Franse zanger), Madrugada (een Noorse rockband met als zanger Sivert Hoyem), Teitur Lassen uit Faeröer, Lars Bygdén (1973, Sundsvall), Magnus Tingsek (1978, Södra Sandby) enzovoort. Voor het duet met Madrugada 'Lift Me' ontving je een Noorse Grammy. Je ging de wereld verkennen en je trad nog vaak op alleen met je akoestische gitaar, of met een band, incluis strijkers, of met een cello en achtergrondzangeressen. Optreden is een vorm van meditatie voor jou. 'Live in Scandinavië' verscheen, met een strijkkwartet, de gitarist Staffan Johansson en de zangeres/muzikant Nina Kinert (1983, Stockholm). Op je twee-en-dertigste verscheen 'Changing of the Seasons', met de covers 'True Colors' van Cindi Lauper en 'Big in Japan' van Alphaville. De rest van het album zit bomvol moderne folkmuziek en het is geproduceerd door Valgair Sigurdsson (1971, IJsland). De strijkersmuziek werd uitgevoerd door de Amerikaanse componist Nico Muhly (1981, Vermont). 'Sketches' verscheen en je toerde met de muzikanten Rebekka Karijord, Jennie Abrahamson en Linnea Olsson. Je concert in de Stockholm Concert Hall kwam uit als live-album en DVD. Met het No More Lullabies concert vroeg je speciale aandacht voor de alarmerende klimaatsveranderingen. Je trad op met vierentwintig bekende, Zweedse artiesten, zoals Robyn Miriam Carlsson, Emil Svanängen, Titiyo (de halfzus van Neneh Cherry) en de oude knakker Benny Andersson van ABBA. Je zong 'Don't Give Up' met Peter Gabriel en je was zijn achtergrondzangeres tijdens zijn tournee in 2011. In datzelfde jaar verscheen 'It All Starts with One', waarop Jose González (1978, Göteberg) meezingt. In Noorwegen en Zweden stond het direct op nummer één. Het was geproduceerd door Tobias Froberg en het bevat het hartverscheurende, pittige, rauwe, heerlijk melodieuze 'Do you remember'. De videoclip hierbij is opzienbarend knap gemaakt en ver boven de massa uitstijgend. Je woont alweer twaalf jaar in Stockholm en je bent inmiddels zesendertig jaar. Je frisse, fruitige, lieftallige, doordringende, betoverende, unieke, onbetaalbare, karaktervolle, diepdoorleefde, gevoelsdiepe, opbeurende, zaligmakende, feeërieke, intieme, pittige, stijlvolle, goudeerlijke, charismatische, engelachtige, tedere, pijnverzachtende, dappere, koninklijke, liefdevolle, helende, troostrijke stem wordt hopelijk nog vaak op een CD vastgelegd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 8 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

0.8 met 4 stemmen 59



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)